اقتصاد اینترنتی

شرکت‌های بزرگ فناوری جهان هرکدام در بخشی از حلقه اقتصاد اینترنتی قدرتمند هستند، اما عدم تسلط آن‌ها بر بخش‌های دیگر حلقه می‌تواند بازار را از دست آن‌ها خارج کند. بنابراین هر یک سعی می‌کنند تا مشتریان را به سوی نقاط قوت خود هدایت کنند. به نظر می‌رسد که نبردهای آینده فناوری در این حوزه‌ها باشند: خودکارسازی لجستیک، کم‌رنگ شدن وب، صدا، و تصویر.

0 96

ما در عصر فروش بسته‌ای زندگی می‌کنیم. پنج شرکت بزرگ فناوری‌های مصرفی گوگل، اپل، فیس بوک، آمازون و مایکروسافت به ورای حوزه فعالیت اولیه خود و به دنیای انواع سخت افزار، نرم افزار و خدمات قدم گذاشته‌اند و با هم رقابت می‌کنند. اما درآمد و سود آن‌ها هنوز به فن‌آوری‌های خارجی بستگی دارد که خارج از کنترل آن‌ها است. یک راه برای تجسم این وابستگی های خارجی این است که مسیر یک مرحله (session) معمولی اینترنت را از کاربر به بعضی از اقدامات درآمدزا و سپس (در بعضی موارد) بازگشت آن به کاربر را در نظر بگیریم.

اقتصاد اینترنتی

هنگام ارزیابی موقعیت استراتژیک شرکت اینترنتی (دفاع‌پذیری سود خالص آن)، باید به این موارد توجه داشته باشید: ۱) نحوه تولید درآمد و سود، ۲) کل حلقه، نه تنها لایه‌هایی که در آن شرکت دارای محصولات است.

به عنوان مثال، ممکن است دور از ذهن به نظر برسد که آمازون تهدیدی جدی برای کسب و کار اصلی گوگل یعنی جستجو باشد. اما شما می‌توانید این را با دنبال کردن مسیر پول در حلقه ببینید: بخش قابل توجهی از درآمد گوگل از جستجو برای چیزهایی است که میتوان در آمازون خریداری کرد و تجربه خرید در آمازون (از قصد خرید تا مصرف/آنباکسینگ) به طور قابل توجهی بهتر از تجربه خرید در اکثر سایت‌های تجارت الکترونیک غیر آمازونی است که از طریق جستجوی گوگل پیدا می‌کنید. پس از مدتی، مشتریان یاد می‌گیرند که گوگل را فراموش کرده و مستقیم به آمازون بروند.

حلقه اقتصادی اینترنتی را مانند ماکت مسیر یک قطار تصور کنید. موقعیت‌های مقابل شما می‌توانند ترافیک را به اطراف شما هدایت کنند. موقعیت‌های پیش از شما می‌توانند مسیرهایی بسازند که از کنار شما می‌گذرند. فن آوری‌های جدیدی به وجود می‌آیند (که در ابتدا به نظر میرسد اسباب بازی و بی‌ضرر باشند) که مسیرهای کاملا جدیدی ایجاد می‌کنند که مسیرهای قبلی را منسوخ می‌کنند.

تحولات جالبی در هر لایه از حلقه اتفاق می‌افتد (و بسیاری حلقه‌های کوچکتر وجود دارند که در نمودار بالا دیده نمی‌شوند)، اما در هر زمان، لایه‌های خاصی وجود دارند که لحظات سرنوشت‌ساز صنعت هستند. مهم‌ترین نبرد اخیر بین دستگاه‌های همراه و سیستم عامل‌ها بود. به نظر می‌رسد که این نبرد به پایان رسیده باشد و نرم افزار اندروید و دستگاه های iOS برنده شده باشند. لحظات سرنوشت‌ساز احتمالی در آینده عبارت‌اند از:

خودکارسازی لجستیک. شبکه لجستیک امروزی، ترکیبی از کشتی‌ها، هواپیماها، کامیون‌ها، انبارها و انسان‌ها است. شبکه لجستیک فردا شامل خودکارسازی بسیار بیشتر، از انبارهای روباتیک گرفته تا اتومبیل‌های شخصی، کامیون‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین و ربات‌های تحویل خواهد بود. این انتقال در مراحل مختلف اتفاق خواهد افتاد و به اقتصاد کالاهای مشخص و مصرف‌کنندگان، و عوامل جغرافیایی و نظارتی اتفاق بستگی خواهد داشت. البته آمازون مزیت بزرگی در لجستیک دارد. گوگل نیز بارها تلاش کرده است تا وارد حوزه لجستیک شود، اما به موفقیت چندانی دست نیافته است. استارتاپ‌های سفر اشتراکی هنگام درخواست می‌توانند نقش جالبی در این حوزه داشته باشند. لایه لجستیک برای تجارت الکترونیک حیاتی است، که خود برای کسب درآمد از جستجو بسیار مهم است. در حالی که تجارت الکترونیک همچنان سهم بازار خرده‌فروشی‌های سنتی را می‌رباید، تسلط آمازون در حوزه لجستیک، موقعیتی استراتژیک برای آن به همراه دارد.

وب در برابر اپلیکیشن‌ها. می‌توان گفت که وب همراه قطعا در حال زوال است: کاربران به جای مرورگرهای وب زمان بیشتری را صرف دستگاه‌های تلفن همراه و برنامه‌ها می‌کنند. اپل در این نبرد در جبهه برنامه‌ها قرار دارد (به عنوان مثال به برنامه‌های مسدودسازی تبلیغات در Safari اجازه فعالیت داده و بنرهای هوشمند نصب اپلیکیشن در وب سایت‌ها را تشویق می‌کند). فیس‌بوک نیز طرف برنامه‌ها را گرفته است (مثلا ناشران را به استفاده از مقالات فوری (Instant Articles) به جای Web View تشویق می‌کند). گوگل البته برای حفظ کاربرد موتور جستجوی خود نیاز به یک وب پر جنب و جوش دارد، بنابراین در این نبرد در جبهه وب قرار دارد (به عنوان مثال وب سایت‌هایی که تبلیغات بینابینی اپلیکیشن دارند را مجازات کرده و فن‌آوری‌هایی را توسعه می‌دهد که زمان بارگذاری وب‌سایت را کاهش می‌دهند). خطر واقعی این نیست که وب ناپدید شود، بلکه ممکن است به حاشیه رانده شود و بخش عمده‌ای از فعالیت‌های اینترنتی درآمدزا در برنامه‌ها یا سایر رابط‌ها مانند ربات‌های صوتی و پیام‌رسانی اتفاق بیفتد. این تغییر می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر ناشران اینترنتی داشته باشد که بر مدل‌های کسب‌و‌کار قدیمی‌تر مانند تبلیغات غیربومی متکی هستند و می‌تواند گسترش استارتاپ‌های کوچک‌تر به ورای موارد استفاده خاص را سخت‌تر کند.

ویدئو: از تلویزیون تا دستگاه‌های همراه. شرکت‌های اینترنتی بر این باورند که مشاهده ویدئوها از تلویزیون به سوی دستگاه‌های تلفن همراه خواهد رفت. امید است که این موضوع در کنار فراهم آوردن امکان ارائه تجربه راضی‌کننده به کاربران، دسترسی به ده‌ها میلیارد دلار درآمد از آگهی‌هایی که در حال حاضر در تلویزیون صرف می‌شود را نصیب آنان کند.

«من فکر می‌کنم ویدیو یک روال عظیم باشد، تقریبا به بزرگی دستگاه‌های همراه.» – مارک زاکربرگ

در دهه گذشته، اینترنت در حوزه تبلیغات برای جذب قصد خرید (purchasing intent) برنده بازار بود. (تبلیغاتی که قبلا در روزنامه‌ها و صفحات زرد وجود داشتند) ، و بیشترین سهم نیز از آن گوگل شد. سوال دهه آینده این است که چه کسی برنده بازار تبلیغاتی خواهد بود که قصد خرید را تولید می‌کند (تاکنون برنده فیس‌بوک بوده است و گوگل پشت سر آن قرار دارد). به احتمال زیاد این موضوع بستگی به آن خواهد داشت که چه کسی کنترل جریان کاربر به سوی تبلیغات ویدئویی را کنترل می‌کند. امروزه بزرگترین پلتفرم‌های ویدئویی فیس‌بوک و یوتیوب هستند، اما انتظار می‌رود که ویدیو تقریبا در هر سرویس اینترنتی تعبیه شود، چیزی شبیه به نحوه‌ای که اینترنت از شکل مبتنی بر متن در دهه گذشته به شکل مبتنی بر تصویر تغییر یافت.

صدا: ادغام جستجو در سیستم عامل. ربات های صوتی مانند Siri ،Google Now و Alexa توانایی جستجو را به طور مستقیم در سیستم عامل تعبیه می‌کنند. امروزه کیفیت رابط‌ها صوتی در اغلب فعالیت‌ها به اندازه‌ای نیست که جایگزین رایانش بصری شود. با این حال، هوش مصنوعی به سرعت در حال بهبود است. ربات‌های صوتی باید بتوانند در آینده‌ای نزدیک گفتگو‌های بسیار متنوع‌تر و تعاملی‌تری را پردازش کنند.

در این حوزه، چشم انداز آمازون جاه‌طلبانه‌ترین است: تعبیه خدمات صوتی در هر دستگاه ممکن؛ و در نتیجه کاهش اهمیت دستگاه، سیستم عامل و لایه‌های کاربردی (اتفاقی نیست که این‌ها لایه‌هایی هستند که آمازون در آن‌ها بیشترین ضعف را دارد). اما همه شرکت‌های بزرگ فناوری به شدت در حال سرمایه گذاری در صدا و هوش مصنوعی هستند. همانطور که اخیرا گوگل سوندار پیچایی (Sundar Pichai) گفته است:

گام بعدی بزرگ این خواهد بود که خود مفهوم «دستگاه» محو شود. با گذشت زمان، خود کامپیوتر (به هر شکل آن) یک دستیار هوشمند باشد که شما را در طول روز یاری می‌کند. ما از دنیایی که در آن دستگاه‌های همراه حرف اول می‌زنند به دنیایی خواهیم رفت که در آن هوش مصنوعی بیشترین اهمیت را خواهد داشت.

این بدان معنی است که رابط‌های AI (که در بیشتر موارد به معنای رابط‌های صوتی است) می‌توانند به مسیردهندگان اصلی حلقه اقتصادی اینترنتی بدل شوند، و بسیاری از لایه‌های دیگر را غیر ضروری یا غیر مرتبط سازند. امروزه صدا اغلب تنها یک اختراع جالب است، اما در دنیای فناوری، چیزهایی که دنیا را تغییر می‌دهند عموما در ابتدا همین‌گونه به نظر می‌رسند.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.