نگاهی به اقتصاد ( اصول اقتصاد – بخش 10 و پایانی )

در این بخش که بخش پایانی از مجموعه آموزشی اصول اقتصاد است، به جمع بندی و بررسی کلی مباحث مطرح شده در بخش‌های قبلی پرداخته می‌شود. برای مطالعه بخش قبلی این مقاله اینجا کلیک کنید.

0 130

امیدواریم این خودآموز باعث شده باشد که به درکی از اقتصاد و اصول اقتصاد آن رسیده باشید. بیایید آنچه را که در این خودآموز یاد گرفتیم، جمع‌‌بندی کنیم:

  • به عنوان بهترین توصیف برای اقتصاد می‌‌توان گفت که اقتصاد بررسی رفتار انسان‌‌ها در واکنش به این موضوع است که باید با منابع محدود، نیازها و خواسته‌‌های نامحدود خود را برطرف سازند.
  • کمیابی، به منابع محدود در یک اقتصاد اشاره می‌‌کند. اقتصاد کلان بررسی اقتصاد به صورت کلی است. اقتصاد خرد افراد و شرکت‌‌هایی که اقتصاد بزرگ‌‌تر را تشکیل می‌‌دهند بررسی می‌‌کند.
  • محدوده امکانات تولید (PPF) به ما کمک می‌‌کند تا بتوانیم مشخص کنیم که یک اقتصاد منابع خود را به جهت دستیابی به بازده مطلوب چگونه تخصیص می‌‌دهد. دانستن این موضوع باعث می‌‌شود که کشورها تخصص یابند و محصولات را میان خود معامله کنند تا اینکه هر کدام محصولات مورد نیاز خود را تولید کنند.
  • عرضه و تقاضا به رابطه‌‌‌‌ میان قیمت با کمیت مورد تقاضای مصرف‌‌کنندگان و کمیت عرضه‌‌شده توسط تولیدکنندگان اشاره دارد. با افزایش قیمت، کمیت مورد تقاضا کاهش یافته و کمیت عرضه‌‌شده افزایش می‌‌یابد.
  • این نوسان به ما می‌‌گوید که کمیت مورد تقاضا یا کمیت عرضه‌‌شده در اثر تغییر قیمت تا چه حد تغییر می‌‌کند. هر چه این کمیت بیشتر تغییر کند، محصول یا سرویس قابلیت انعطاف یا تغییر بیشتری دارد. محصولاتی که کمیت مورد تقاضا یا عرضه‌‌شده‌‌ی آن‌‌ها با تغییر قیمت، دستخوش تغییر زیادی نمی‌‌شود تغییرناپذیر و غیرقابل‌‌انعطاف به حساب می‌‌آیند.
  • مطلوبیت برابر است با میزان سودی که یک مصرف‌‌کننده از یک محصول یا سرویس معین دریافت می‌‌کند. اقتصاددانان از مطلوبیت استفاده می‌‌کنند تا مشخص کنند که یک فرد چگونه می‌‌تواند از منابعی که در دسترسش قرار دارند بیشترین رضایت را کسب کند.
  • تصور بر این است که در اقتصادهای بازار خریداران و فروشندگان بسیار، رقابت بالا و جایگزین‌‌های فراوان وجود دارد. امتیاز انحصاری مشخصه‌‌ای صنعتی است که در آن عرضه‌‌کننده قیمت‌‌ها را مشخص می‌‌کند و موانع بزرگ مانع ورود رقیبان به بازار می‌‌شوند. انحصار چندجانبه‌‌ی فروش به صنعتی با چند شرکت وابسته به یکدیگر اشاره می‌‌کند. رقابت کامل نشان‌‌دهنده‌‌ی اقتصادی است که در آن تجارت‌‌ها با یکدیگر بر سر سود و منافع مصرف‌‌کننده رقابت می‌‌کنند.
  • اقتصاددانان فعالیت اقتصادی جامعه را با استفاده از تولید ناخالص داخلی (GDP)، نرخ بیکاری و تورم در آن جامعه می‌‌سنجند.
  • نظریه‌‌های دیگر علم اقتصاد شامل بازارهای ناکامل، اقتصاد رفتاری، اقتصاد دگراندیشانه و جامعه‌‌شناسی اقتصادی می‌‌شود.

منبع

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.