استفاده از نقاط محوری برای پیش‌بینی روند سهام

نقاط محوری (Pivot Points) چه نقاطی هستند و چه کاربردهایی دارند؟ چگونه می‌توانید از این نقاط برای پیش‌بینی سطوح حمایت و مقاومت موجود در روند فعلی سهام‌ استفاده کرد؟ اگر می‌خواهید با کمک نقاط محوری میزان موفقیت و سود خود را به حداکثر برسانید با این مطلب همراه باشید.

0 131

معامله‌گران از نقاط محوری در مبادلات کالاهای تجاری و سهام مشارکت استفاده می‌کنند. این نقاط بر اساس قیمت سقف، کف و پایانی معاملات قبلی محاسبه شده و برای پیش‌بینی سطوح حمایت و مقاومت در روند موجود به کار می‌روند. معامله‌گران می‌توانند از این سطوح حمایت و مقاومت برای تعیین نقاط ورود و خروج استفاده کنند تا امکان مشخص کردن حد ضرر یا حد سود را داشته باشند.

استفاده از نقاط محوری روش مناسبی برای شناسایی نواحی حمایت و مقاومت است، ولی بهتر است برای حصول بهترین نتیجه از آن‌ها در کنار سایر انواع تحلیل تکنیکال استفاده کنید.

چگونه نقاط محوری را محاسبه کنیم؟

روش‌های مختلفی برای محاسبه‌ی نقاط محوری وجود دارد، اما رایج‌ترین آن‌ها سیستم ۵ نقطه‌ای است. این سیستم از قیمت کف، سقف یا پایانی روز قبل به همراه دو سطح حمایت و مقاومت استفاده می‌کند. معادلات این ۵ نقطه از قرار زیر است:

۱. نقطه محوری (P) = (سقف قبلی + کف قبلی + پایانی قبلی)/۳

۲. حمایت اول (S1) = (نقطه محوری × ۲) – سقف قبلی

۳. حمایت دوم (S2) = نقطه محوری – (سقف قبلی – کف قبلی)

۴. مقاومت اول (R1) = (نقطه محوری × ۲) – کف قبلی

۵. مقاومت دوم (R2) = نقطه محوری + (سقف قبلی – کف قبلی)

برای سهم‌هایی که فقط در ساعات مشخصی از روز معامله می‌شوند، باید از قیمت سقف، کف و پایانی ساعات معاملاتی استاندارد استفاده کنید.

در بازارهای ۲۴ ساعته، نظیر بازار فارکس که در آن ارز معامله می‌شود، نقاط محوری معمولا بر اساس زمان پایان بازار نیویورک (۴ بعد از ظهر به زمان EST) محاسبه می‌گردد. با توجه به این که گاهی اوقات از زمان GMT هم در معاملات فارکس استفاده می‌شود، خیلی‌ها ۲۳:۵۹ شب را به عنوان لحظه‌ی پایان روز معاملاتی و ۰۰:۰۰ را به عنوان لحظه‌ی آغاز روز معاملاتی بعد در نظر می‌گیرند.

از آن‌جایی که اعمال نقاط محوری در نمودار با استفاده از اطلاعات مربوط به روز قبل برای تعیین سطوح حمایت و مقاومت روز بعد رواج زیادی دارد، پس با استفاده از اطلاعات هفته قبل نیز می‌توانید برای هفته‌ی بعدی پیش‌بینی کنید.

یکی از دیگر گونه‌های متداول سیستم ۵ نقطه‌ای احتساب قیمت آغازین در فرمول‌های مورد نظر است:

نقطه محوری = [قیمت آغازین امروز + (سقف + کف + پایانی) دیروز]/۴

در این جا قیمت آغازین به معادله اضافه شده است. حمایت‌ها و مقاومت‌ها هم می‌توانند مشابه سیستم ۵ نقطه‌ای محاسبه شوند، اما برای آن‌ها باید از نقاط محوری اصلاح‌شده استفاده کرد.

سیستم دیگری که در حوزه‌ی نقاط محوری وجود دارد توسط تام دی‌مارک، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت DeMARK Analytics، ابداع شده است. اصول و قواعد این سیستم از قرار زیر است:

پیش‌بینی روند سهام

همان طور که می‌بینید، سیستم‌های مختلفی برای تعیین نقاط محوری وجود دارد.

اگرچه درک چگونگی محاسبه‌ نقاط محوری مهم است چون باید با ابزارهایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید آشنا باشید، ولی اکثر پلتفرم‌های نمودارکشی خودشان نقاط محوری را محاسبه می‌کنند. کافی است اندیکاتورهای مربوطه را به نمودار خود اضافه کرده و تنظیمات مدنظرتان را اعمال نمایید.

تفسیر و استفاده از نقاط محوری

خود نقطه‌ی محوری به هنگام محاسبه در نقش حمایت و مقاومت اصلی ظاهر می‌شود؛ یعنی انتظار می‌رود که بیشترین نوسان در این قیمت رخ دهد. سایر سطوح حمایت و مقاومت اثرگذاری کمتری دارند، اما همچنان می‌توانند نوسانات شدیدی در قیمت سهم ایجاد کنند.

از نقاط محوری به دو روش استفاده می‌شود. اولین روش تعیین روند کلی بازار است. اگر قیمت نقطه‌ی محوری در حرکت رو به بالا شکسته شود، بازار گاوی است. اگر قیمت از نقطه‌ی محوری پایین‌تر برود، بازار خرسی است.

روش دوم به استفاده از سطوح قیمت نقطه‌ی محوری برای ورود و خروج به بازار بر می‌گردد. برای مثال، اگر قیمت از یک مقاومت عبور کند، معامله‌گر احتمالا برای خرید ۱۰۰ سهم محدودیت سفارش می‌گذارد. از آن سو ممکن است معامله‌گر حد ضرر خود را بر روی حد حمایت یا در نزدیکی آن قرار دهد.

تفسیر و استفاده از نقاط محوری

اگرچه گاهی اوقات به نظر می‌رسد که این سطوح برای پیش‌بینی نوسانات قیمت بسیار مناسب‌اند، اما بعضی وقت‌ها هیچ تاثیری ندارند. در این‌جا هم مثل همه‌ی روش‌های تحلیل تکنیکال، سود فقط با اتکا بر یک اندیکاتور خاص به دست نمی‌آید.

موفقیت سیستم نقطه‌ی محوری تا حدی زیادی به خود معامله‌گر و توانایی او برای استفاده‌ی موثر از این سیستم در کنار سایر شکل‌های تحلیل تکنیکال بستگی دارد. این اندیکاتورها می‌توانند هرچیزی، از MACD تا الگوهای کندلی، باشند. هرچه عدد مربوط به شاخص‌های مثبت یک معامله بزرگ‌تر باشد، شانس رسیدن به موفقیت برای شما بیشتر می‌شود.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.