از ظهور تا سقوط یک ICO

با شنیدن نام ICO یا ارز های مجازی، بی شک اولین فرض در این مورد این است که تعداد زیادی از ICO ها با شکست مواجه خواهند شد. که البته این فرض بی مورد نیز نمی باشد، چرا که طبق تحقیقات انجام شده توسط سایت Bitcoin.com تقریبا نیمی از ICO های تولید شده در سال 2017 با وجود درآمد های میلیون دلاری، پس از مدتی با شکست مواجه شدند.

0 156

غیر فعال شدن ICO ها، هم می تواند در زمان جذب سرمایه و هم در زمان تحویل کوین ها صورت بگیرد با این حال، بررسی دقیق این مشکلات کار بسیار دشواری است و فاکتور های بسیار زیادی برای پیش بینی این شکست ها وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

پس می توان با اطمینان به این موضوع اشاره کرد که اغلب ICO ها از محبوب ترین و سرمایه دار ترین تا ابتدایی ترین آن ها، در یک بازه ی زمانی مشخص غیر فعال شده و از بین می روند.

بر طبق آمارگیری Tokendata، یکی از جامع ترین ردیاب های ICO، در سال گذشته، 902 ICO مورد بررسی قرار گرفتند که از این تعداد 142ICO در مرحله ی جذب سرمایه و 276 ICO به دلیل جمع آوری سرمایه و فرار و یا به دلایل این چنینی کم کم محو شده و از بین رفتند، که این موضوع به این معنی بود که نزدیک 46% ICO ها در سال گذشته غیرفعال شدند.

Tokendata سپس با بررسی 113 مورد از ICO های دیگر، آن ها را در لیست ICO های نیمه شکست خورده قرار داد که دلایل قرارگیری آن ها در لیست ذکر شده می تواند کاهش فعالیت مدیران ICO در صفحات اجتماعی، کمبود پوشش دهی جوامع مختلف توسط ICO ها و ایراداتی از این قبیل باشد. بنابر این با یک پیش بینی ساده می توان این دسته ICO ها را نیز در دسته ی ICO های شکست خورده قرار داد. پس با این حساب می توان گفت که 59% از ICO ها در نهایت با شکست مواجه می شوند.

قبرستانی از وعده های دروغ:

با نگاهی کلی به این 900 مورد ICO توسط سایت Bitcoin.com می توان به این نتیجه رسید که بسیاری از ICO ها، با وجود شروع پرقدرتشان و سوددهی بالایشان، یکی پس از دیگری، با رها کردن حساب های توییتر، گروه های تلگرام و وبسایت هایشان در این قبرستان دیجیتالی دفن شده و راه بازگشتی نیافتند.

روند نزولی ICO ها:

این روند غالبا به سه دلیل اساسی تقسیم می شود که در این قسمت مورد بررسی قرار می گیرند.

  • ایده ها و پروژه های نا مناسب:

یکی از مهمترین مواردی که سرمایه گذاران باید به آن دقت کنند این است که آیا پروژه ی مورد نظر قادر به رفع نیاز های مربوط به دنیای امروزی هست یا خیر؟ چرا که میزان مفید بودن پروژه ها در دنیای واقعی اساسی ترین موضوعی است که نظر سرمایه گذاران را به خود جلب می کند.

یک مثال ساده در این مورد، مثال همکاری شرکت siber pfeil energy drink با شرکت مرسدس بنز، از طریق ICO در سال 2017 است. این امر به اثبات خوبی برای این موضوع بود که وجود یک نام تجاری معروف برای جذب مشتری و به طبع آن، جمع آوری سرمایه کافی نیست. چرا که مفهوم نیاز به استفاده از یک ارز مجازی، تنها برای خرید یک نوشیدنی خاص برای مردم قابل قبول نیست پس این موضوع نشان دهنده ی آن است که یک پروژه نتوانسته است ارزش بالقوه ی خود را به سرمایه گذاران نشان دهد.

  • مشکلات تکنولوژیکی:

بسیاری از پروژه هایICO در سال 2017 به دلیل وجود مشکلات امنیتی و دیگر ایرادات تکنولوژیکی، موفق به جذب سرمایه گذاران ریزبین نشدند.

یکی از مثال های مربوط به این مورد، پروژه ی ICO ی DAO است. پروژه ای که در سال 2016 راه اندازی شد و به عنوان یکی از بزرگترین شکست های دنیای ارز های مجازی شناخته شد. پروژه ی DAO موفق به افزایش سرمایه5 /11 میلیون ETH در ماه آوریل سال 2016 شد. با این وجود پس از یک حمله از طریق سو استفاده ی امنیتی در 16 ژوئن همان سال با از دست دادن 6/3 میلیون ETH، این پروژه به سرعت از بین رفت.

از زمان سقوط DAO تاکنون پروژه های بسیاری شروع به ارائه ی راه حل های بهتر برای صنعت کریپتو داده اند.

بنابر این مثال شرکت DAO یک نمونه ی واضخ است برای بیان این امر که یک پروژه ی امیدوار کننده و پر درآمد هم می تواند با افت سریعی مواجه شود.

پس سرمایه گذاران باید دقت داشته باشند که قبل از سرمایه گذاری در ICO باید اطمینان بالایی از مشخصات فنی ICO مورد نظر را در دست داشته باشند.

  • اختلافات منطقه ای:

با این که هدف ارز های مجازی، ایجاد یک سیستم پولی جهانی است، باید به این نکته توجه کرد که میزان موفقیت ICOها در تمام مناطق دنیا یکسان نیست. به عبارتیدرصد موفقیت پروژه های ICOهای موجود در کشورهای درحال توسعه میزان نسبتا پایین تری به کشورهای توسعه یافته دارند.

برای مثال می توان به پروژه Tingocoin اشاره کرد. این ICO که در قاره آفریقا طراحی شده بود بر روی صنعت کشاورزی در آفریقا متمرکز بود.

بنابراین با یک نگاه کلی می توان دریافت که، اولا هیچ یک از ده کشور برتر دنیای ICO در آفریقا واقع نشده است، ثانیا تعداد سرمایه گذاران بالقوه در خارج از قاره آفریقا که در بخش کشاورزی سرمایه گذاری می کنند نیز بسیار کم است.

پس می توان نتیجه گرفت که ICO هایی که دارای یک بازار محدود یا خاص هستند، احتمال بیشتری برای شکستشان وجود دارد.

پس به طور کلی باید به این نکته توجه کرد که سرمایه گذاری در هر ICO می تواند خطرناک باشد اما موضوع قابل توجه در رابطه با این نوع کسب و کار این است که اغلب کارهای پر ریسک و پرخطر به همان نسبت نیز سود دهی بالایی دارند. بنابراین می توان با اطمینان گفت که ICO ها، با وجود تمام سوابق منفی ذکر شده، هنوز زنده ترین و پر جنب وجوش ترین بیزنس موجود در دنیای امروزی هستند و سرمایه گذاران نباید با نگاه به روند ICO ها از آن بهراسند. بلکه با تحقیقات مناسب و مشاوره با افراد و شرکت های متخصص، می توانند پر بازده ترین نتایج را از این بازار نوین کسب کنند.

منبع:

investland.org

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.