آینده فینتک و بانکداری
شرکتها و استارتاپهای فینتک در تمامی بخشهای مالی در حال نوآوری هستند. این مقاله به نمونههای موفقی از این شرکتها اشاره و آینده فینتک را ارزیابی میکند. همچنین این مطلب به بررسی تاثیری که فینتک بر بانکداری خواهد داشت و آینده پیشروی بانکها و موسسات مالی میپردازد.
فینتک (FinTech) و بانکداری در آیندهای نزدیک چگونه خواهند بود؟
تعریف ساده برای فینتک (فناوری مالی) که توسط شرکت به ثبت رسیده مورنینگاستار (Morningstar) ارائه شده است، این چنین است: “کسبوکاری که فناوری جدید را برای ایجاد خدمات مالی جدید و بهتر، هم برای مصرفکنندگان و هم برای کسبوکارها فراهم میکند.” فینتک در هر بخش مالی، از جمله مدیریت امور مالی شخصی، وامها و ارائه وام، سرمایهگذاری، بانکداری، و موارد بیشتر در حال نوآوری است. این رشد بسیار منطقی به نظر میرسد، زیرا افراد بیشتر و بیشتری ترجیح میدهند که معاملات مالی را آنلاین انجام دهند و همه چیز را از قبیل پرداخت صورتحساب تا سرمایهگذاری در بازار سهام، به صورت آنلاین انجام دهند. فینتک، عرصه نسبتا جدیدی است، بنابراین این رشد به همان اندازه که چالشبرانگیز است، فرصتآفرینی نیز میکند. در ادامه درمورد آینده فینتک و بانکداری در سال ۲۰۱۸ و سالهای آینده صحبت خواهد شد.
آینده فینتک
یک نمونه موفق در بین شرکتهای فینتک که رشد زیادی داشته، کردیتکارما (CreditKarma) است. آنها گزارشهای اعتباری رایگان و دقیقی را، به هر تعداد دفعاتی که از طریق پورتال امن از آنها خواسته شود، ارائه میدهند. علاوه بر این، این شرکت مصرفکنندگان را در تصمیمگیری درمورد کارتهای اعتباری و بایگانی کردن مالیاتها کمک میکند. این فروشگاه یک مرحلهای خدمات مالی، رایگان و در دسترس است و به مشتریان راهی را برای مدیریت چندین قسمت از تجربه مالیشان ارائه میدهد.
تجربه موفقیتآمیز دیگر در بین شرکتهای فینتک، متعلق به استش (Stash) است. این شرکت باعث میشود سرمایهگذاری و پسانداز در آن مقرون به صرفه، قابل فهم و آسان باشد. این شرکتها به مصرفکنندگان جایگزینی برای مشاورین مالی سنتی و سایر خدمات ارائه میدهند. با وجود این موفقیتها و دیگر موفقیتهای مشابه، استارتاپهای فینتک برای جذب سرمایه و منابع تقلا کردهاند. یکی از چالشهای خاص فینتک تامین مالی است. در حالی که راهحلهای تکنولوژیکی، بر ارائه راه حلهای مالی مبتنی هستند، برخی از این شرکتها منابع مالی لازم برای قابل اجرا کردن فناوریها را در اختیار ندارند.
چالش دیگری که این شرکتها با آن مواجه هستند موضوع بازاریابی است. خدمات مالی با انبوهی از نگرانیها از جانب مصرفکننده روبرو هستند و بسیاری از مردم در مورد اعتمادکردن و سپردن هر یک از بخشهای امور مالی خود به یک برنامه، فناوری یا سرویسی که هنوز تأیید نشده، تردید دارند. بسیاری از مصرفکنندگان میخواهند با آنچه که میشناسند، مانند بانکها و شرکتهای سرمایهگذاری سنتی کار کنند و تصور میکنند فناوری که ارائه میدهند، به اندازه کافی مناسب نیازهایشان است. خرید سهم از عامه مردم چالشی است که صنعت فینتک برای غلبه بر آن باید تلاش کند و سازمانهای فناوری مالی باید روی قابلیت استفاده، توان مالی و یا ویژگیهای پیشرفته تمرکز کنند تا در ارائههای اولیه خود مورد توجه قرار گیرند.
آینده بانکداری
فینتک، موسسات مالی سنتی مانند بانکداری را وادار میکند که راهحلهای خلاقانهتری برای رقابت ارائه کنند و به این شیوه کار آنها را مختل میکند. از آنجا که بانکهای سنتی و شرکتهای سرمایهگذاری دیگر تنها گزینهی مصرفکنندگان نیستند، آنها وظیفه دارند راهحلهایی شبیه به آنچه که از طریق استارتاپهای فینتک در دسترس است، ارائه کنند.
برخی از موسسات مالی در تلاش هستند تا فناوریهای نوآورانهتری مانند AI (هوش مصنوعی) را به پیشنهادات خود اضافه کنند تا مشتریانشان به دنبال راهحلی سادهتر، ارزانتر و یا رایجتر به سراغ رقبای فینتکی آنها نروند.
آینده فینتک و بانکداری هنوز جای بحث بسیار زیادی دارد. بانکداری همچنان حداقل مزایایی برای دوره کوتاه مدت خواهد داشت. به احتمال زیاد فینتک تلاش خواهد کرد که در برخی از بازارها قدرت جذبش را بالا ببرد، اما از آنجا که ثابت شده فناوریهای بیشتری قابل اجرا هستند، احتمالا شرکتهای بیشتری برای تامین نیازهای بازارهای عمومی و مناسب رشد خواهند کرد. همچنین این احتمال وجود دارد که مانند بسیاری از صنایع، بانکداریهای بزرگتر و موسسات مالی، استارتاپهای فینتک و فناوری آنها را بخرند و مزایای آنها را از آن خود کنند.