آیا VR (واقعیت مجازی)، پدیده جدید بلاکچین است؟

در سال ۲۰۱۰ و هنگامیکه پالمر لاکی (Palmer Luckey) هجده ساله، اولین نمونه‌‌ هدست واقعیت مجازی (VR) آکیولس ریفت (Oculus Rift) را ایجاد کرد، ابداع او، برای ایجاد عصر جدیدی از دنیاهای مجازی، آماده به نظر می‌‌رسید. این ابداع، در کیک‌‌استارتر ۲.۴ میلیون دلار گردآوری کرد و در سال ۲۰۱۴، شرکت آکیولس، به قیمت ۳ میلیارد دلار به فیسبوک فروخته شد.

0 116

با این وجود، تاکنون، VR، برای کسب مقبولیت گسترده‌‌ای که در هنگام پدیدار شدن اولیه‌‌ی آکیولس ریفت بدیهی به نظر می‌‌رسید، به مشکل برخورده است. در واقع، در سال ۲۰۱۸، استاتیستا (Statista)، در مقایسه با ۲.۳ میلیارد بازی‌‌کننده‌‌ی فعال، تنها ۱۷۱ میلیون کاربر VR فعال را گزارش می‌‌دهد (اگر فرض می‌‌کردیم که تنها مورد کاربرد VR، بازی است که اینگونه نیست).

در میان دلایل عدم بکارگیری هدست‌‌های VR، منابع، به هزینه‌‌ی بالای آن‌ها و همچنین، کم‌‌ بودن ظرفیت VR که حوزه‌‌ی سرمایه‌‌گذاری را محدود می‌‌کند، اشاره می‌‌کنند.

یک نظرسنجی از ۴.۰۰۰ نفر در کنفرانس توسعه‌‌دهندگان بازی سال ۲۰۱۸ (۲۰۱۸ Game Developers Conference) سان فرانسیسکو نشان داد که ۲۹% از افراد، معتقد بودند که در این برهه‌‌ی زمانی، توسعه‌‌ی ظرفیت بازی VR، یک مدل کسب و کار پایدار بلندمدت نیست و ۳۱% از پاسخ‌‌دهندگان گمان می‌‌کردند که هدست‌‌های VR، مانع از توسعه‌‌ی بیشتر ظرفیت شدند. آن‌ها برآورد نمودند که فراگیر شدن هدست‌‌های VR، ۳ تا ۴ سال دیگر زمان خواهد برد.

بنابراین، اگر آشکار شود که مقبولیت VR، در یک چرخه‌‌ی معیوب، گرفتار است، مثلا فقدان توسعه‌‌ی ظرفیت وجود دارد، هیچکس هدست‌‌ها را نخواهد خرید. آیا بلاکچین می‌‌تواند آن عاملی باشد که این چرخه را قطع می‌‌کند؟ آیا بلاکچین و VR می‌‌توانند یک مشارکت ایجادشده در Digital Heaven باشند؟

در میان ویژگی‌‌های بسیار بلاکچین که خود را به خوبی در اختیار VR قرار می‌‌دهند، ویژگی‌‌های زیر، ارزش بررسی کردن را دارند:

مالکیت ایمن دارایی‌‌ها

بلاکچین، مالکیت ایمن و تغییرناپذیر دارایی‌‌های دیجیتال را ارائه می‌‌دهد. در دنیای بازی، این امر، به طور قابل توجهی مفید است، زیرا بازی‌‌کنندگان می‌‌توانند غالبا از طریق مشارکت درون پرداختی، به فروشگاه‌‌های بزرگی از دارایی‌‌ها و پاداش‌‌های داخل بازی برسند. با این وجود، حساب آن‌ها، مستعد حملات خارجی است.

بازی‌‌کنندگان بازی ویدئویی محبوب فورتنایت (Fortnite)، در معرض هک‌‌ها و حملاتی به منظور کسب هزینه‌‌ انجام گرفته روی حساب‌‌های آن‌ها، قرار گرفته‌‌اند.

دارایی‌‌های غیرقابل تعویض

استاندارد توکن ERC-721 اتریوم، قابلیت انتشار دارایی‌‌های غیرقابل تعویض را در اختیار توسعه‌‌دهندگان قرار می‌‌دهد. این امر بدان معناست که توسعه‌‌دهندگان VR می‌‌توانند از بلاکچین، برای ایجاد دارایی‌‌های دیجیتال منحصربفرد قابل معامله در یک دنیای مجازی استفاده کنند. این دارایی می‌‌تواند یک سلاح یا زره در یک بازی، تنپوش‌‌هایی برای یک آواتار یا حتی یک توکن موسیقی دیجیتال باشد که توسط یک هنرمند و به طرز مشابهی با یک صفحه‌‌ی گرامافون، علامت‌‌گذاری شده است.

اقتصاد توکن

با در نظر گرفتن یک توکن دیجیتال به عنوان ارز یک دنیای مجازی، آن دنیا می‌‌تواند اقتصاد آن توکن را به طرز مشابهی با هر ارز دیگری در جهان واقعی، کنترل کند. در این اقتصاد جایگزین، کاربران می‌‌توانند ارز خود را صرف کالاها یا خدمات نمایند که این امر، به نوبه‌‌ی خود، ارزش آن را مشخص می‌‌کند.

پیشرفت‌‌های کنونی

در حال حاضر، پروژه‌‌های مختلفی وجود دارند که در پی ایجاد دنیاهای مجازی، بلاکچین و VR را با هم ترکیب می‌‌نمایند. این ترکیب به گونه‌‌ای است که آن‌ها می‌‌توانند شاهد باشند که VR در نهایت، مقبولیتی را که تا به حال در دستیابی به آن شکست خورده است، به دست آورد.

دسنترالند (Decentraland)

دسنترالند، در بلاکچین اتریوم، به عنوان یک نوع دنیای مجازی غیرمتمرکز سبک زندگی دوم (Second Life)، توسعه داده می‌‌شود. کاربران می‌‌توانند با استفاده از توکن‌‌های نهادی ERC-20 MANA، توکن‌‌های LAND غیر قابل تعویض را خریداری نمایند. این توکن‌‌ها، نشان‌‌دهنده‌‌ یک فضای ۱۰ متر ۱۰ متر در دنیای دسنترالند هستند. کاربران می‌‌توانند در زمین به تازگی حاصل‌‌شده‌‌ خود، یک کسب و کار ایجاد نمایند. در این کسب و کار، آن‌ها قادرند که کالاها یا خدمات خود را با دیگران معامله نمایند. همچنین این پروژه، در حال عرضه‌‌ یک SDK (بسته‌‌ی توسعه‌‌ی نرم‌‌افزار) است، بنابراین توسعه‌‌دهندگان می‌‌توانند قابلیت جدیدی را در دنیای دسنترالند ایجاد نمایند.

برای مثال، به ساخت قمارخانه‌‌ خاص خود در قطعه زمین مجازی خود فکر کنید. شما می‌‌توانید چند قابلیت بازی قمار، مثلا یک چرخ رولت و یک میز بلک‌‌جک را از یک توسعه‌‌دهنده اجاره کنید.

هنگامیکه کاربران وارد عمل می‌‌شوند و توکن‌‌های خود را برای بازی کردن بازی‌‌های شما، در قمار می‌‌گذارند، شما هر یک از مبالغ برده‌‌شده‌‌ی قمارخانه‌‌ را برداشت می‌‌کنید و به توسعه‌‌دهنده‌‌ی بازی خود برای تلاش‌‌هایش، یک کمیسیون می‌‌پردازید. خط مشی یکسانی را می‌‌توان برای فروشگاه‌‌ها، بار‌‌ها، استادیوم‌‌های ورزشی یا سالن‌‌های کنسرت به کار برد.

BeachHead

BeachHead

BeachHead، به وسیله‌‌ معرفی اهدافی برای کاربران به منظور تبدیل شهر BeachHead به یک بازی VR و مبتنی بر بلاکچین واقعی، خط مشی دسنترالند را به میزان بسیار بیشتری توسعه می‌‌دهد. در اینجا، کاربران، باز هم مانند دسنترالند، از سرگرمی و قابلیت معامله، بهره‌‌مند می‌‌شوند. با این وجود، در دنیای BeachHead، شهر به واسطه‌‌ی عناصر مهاجم تحت تاخت و تاز است. کاربران می‌‌توانند به وسیله‌‌ی کمک به دفاع از شهر در برابر غارتگران با استفاده از تسلیحات ضدهوایی و ضدتانک برای مصون نگاه داشتن BeachHead از آسیب، توکن‌‌ها را به دست آورند. این توکن‌‌ها را می‌‌توان در سایر نقاط دنیا، صرف فعالیت‌‌های سرگرمی و تجارت الکترونیکی نمود.

این پروژه، محصول فکری Pepe Moreno است. Pepe Moreno، کسی است که یک بازی تیراندازی اول شخص به نام BeachHead 2000 را در سال ۱۹۹۹ عرضه کرد. این بازی، تا یک مؤفقیت مکتبی گشتن پیش رفت و در سراسر جهان، بیش از یک میلیون نسخه را به فروش رساند. در حال حاضر، Moreno، پیش‌بینی می‌‌کند که عرضه‌‌ی دنیای مجازی جدید BeachHead، به آغاز به کار با حرارت VR در مسیر اصلی، کمک خواهد نمود.

جمع‌‌بندی

Mark.Space، یکی از پروژه‌‌های دیگر درون حوزه‌‌ی بلاکچین/ VR است که ارزش توجه کردن را دارد. این پلتفرم، بیشتر بر فرصت‌‌های تجارت الکترونیکی و نام‌‌گذاری تجاری شرکت درون VR، متمرکز می‌‌شود. برای مثال، یک نام تجاری می‌‌تواند زنجیره‌‌ خاص خود از فروشگاه‌‌های مجازی نمایش‌‌دهنده‌‌ کالای موجود در زندگی واقعی را راه‌‌اندازی کند. احتمالا Mark.Space، VR را به مخاطبان جدید مد و خرده‌‌فروشی بسط می‌‌دهد، هرچند ممکن است این امر در میان جامعه‌‌ی بازی‌‌کنندگان کم‌‌طرفدارتر باشد.

در ضمن، سرمایه‌‌گذاران و طرفداران VR، مشابه یکدیگر، به صبورانه انتظار کشیدن برای نقطه‌‌ی اوج مقبولیت گسترده ادامه می‌‌دهند. در حال حاضر، پروژه‌‌های آینده‌‌نگری مانند پروژه‌‌های فهرست‌‌شده در بالا، در حال ایفای نقش مهمی در نوآوری واقعیت مجازی هستند. بنابراین، شاید نقطه‌‌ی اوج به زودی فرا برسد!

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.