آیا شرط‌بندی IBM در بازار هایبرید ابری موفق خواهد بود؟

شرکت IBM به عنوان یکی از بزرگ‌ترین غول‌های دنیای فناوری به تازگی سرمایه گذاری بزرگی بر روی فضای ابری کرده و می‌خواهد شرکت Red Hat را خریداری کند. آن‌ها اعتقاد دارند که آینده از آن این فضا و به خصوص هایبرید چند ابری است، پس هر چه زودتر باید برای حضور در این رقابت بزرگ آماده شوند.

0 81

شرکت IBM می‌خواهد شرط‌بندی بزرگی روی بزرگ‌ترین فناوری آتی فضای ابری، یعنی هایبرید چند ابری، بکند.

این حوزه فضایی رایانشی است که از چندین سرویس‌دهنده‌ی ابری در شکل‌های گوناگونِ عمومی، خصوصی و نرم‌افزار-به-عنوان-سرویس استفاده می‌کند.

به همین دلیل است که این غول دنیای فناوری می‌خواهد پول زیادی را صرف خرید شرکت Red Hat نماید. شرکت Red Hat که در زمینه‌ فناوری‌های متن باز کار می‌کند و خرید آن توسط IBM باعث می‌شود این شرکت به یک پلتفرم ابری هایبرید و جامعه‌ای بزرگ از توسعه‌دهندگان متن باز دسترسی یابد.

در فرضیه‌ استراتژی IBM اکثر شرکت‌ها فرصت استفاده از فضای ابری را به عنوان ابزاری کمکی برای تجهیزات داخلی خود می‌بینند. استیو رابینسون، مدیر آزمایشگاه‌های فضای ابری IBM می‌گوید: «IBM از همکاری با هزاران شرکت مختلف در سراسر دنیا متوجه شده که استفاده از یک فضای ابری برای همه‌ی نیازها عملی نیست. ما مشتریانی را می‌بینیم که از رویکردهای چندابری هایبرید استفاده می‌کنند تا بتوانند از سرویس‌دهنده‌های مختلف ابری – یعنی ترکیبی از خدمات عمومی، خصوصی و نرم‌افزار-به-عنوان-سرویس – کمک بگیرند و بسته به نیازشان بیشترین بهره را ببرند. این روش قابلیت‌های آنان را آزاد، و امنیت و انعطاف‌پذیری لازم برای مهاجرت به سوی فضای ابری را فراهم می‌کند، و از طرفی اطمینان می‌یابد که این شرکت‌ها بتوانند از مزایای سرویس‌های مبتکرانه مثل هوش مصنوعی، بلاک چین و تحلیل آمار بهره‌مند شوند.»

مایکل بروک، مدیر ارشد فناوری و هم‌موسس شرکت Pitchly، می‌گوید: «این اتفاق حرکت عجیبی نیست. IBM در حوزه‌ هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی با مایکروسافت و AWS رقابت دارد. اگرچه IBM با سیستم واتسون از بقیه جلوتر است، ولی رقبا برای انتقال به مدل‌های ابری هم کندتر عمل کرده‌اند. به‌زودی می‌توانیم منتظر معرفی اپلیکیشن‌های Red Hat همراه با قابلیت‌های واتسون باشیم.»

شرط‌بندی IBM روی هایبرید ابری در زمانی به وقوع پیوسته که این شرکت سعی دارد افت درآمدها و کاهش سود خود را جبران کرده و ورق را به نحوی در بازار وال استریت برگرداند.

IBM

IBM

سود ناخالص IBM

IBM

قیمت سهام IBM

اما آیا این سرمایه گذاری موفق می‌شود؟ نتیجه‌ آن به چند عامل بستگی دارد. یکی از آن‌ها درستیِ فرضیه‌ی IBM است. آیا بازار ابری واقعاً از حالت عمومی به سوی حالت هایبریدی حرکت می‌کند؟

برخی از تحلیل‌گران با این فرضیه موافق‌اند. استفن الیوت، معاون برنامه‌ریزی شرکت IDC، یکی از این افراد است. او می‌گوید: «آن ایده‌ی قدیمی که می‌گفت همه چیز به سوی فضای ابری عمومی خواهد رفت هرگز عملی نشد. در عوض، بازار ابری به نحوی خود را تطبیق داد تا با نیاز مشتری برای حفظ سیستم‌های درون-سازمانی سازگار شده و در عین حال امکان استفاده از پلتفرم‌های چندگانه‌ی ابری را فراهم سازد. البته چالش این رویکرد یکپارچه‌سازی است. خیلی از شرکت‌های کامپیوتری درباره‌ی چند ابری بحث و تبادل نظر کرده‌اند، اما تجربه‌ی کاربری تاکنون پراکندگی زیادی داشته است. مدیران حوزه‌ی IT به دنبال قابلیت‌هایی از فضای چند ابری هستند که می‌توانند ریسک را کاهش داده و خودکارسازی‌های بیشتری را در سیستم‌های خود پیاده‌سازی کنند.»

روی ایلسلی، تحلیل‌گر شرکت Ovum هم با این دیدگاه هم‌نظر است. او می‌گوید: «رایانش ابری به یکی از بزرگ‌ترین پیچ‌های تاریخ تکامل خود رسیده است. اگرچه ۲۰ درصد از فرآیندهای تجاری همین الان هم به فضای ابری منتقل شده‌اند، اما ۸۰ درصد از بارهای کاری ضروری و اطلاعات حساس به خاطر نحوه‌ی عملکرد این سیستم‌ها و همچنین ملزومات قانونی همچنان در سیستم‌های درون-سازمانی قرار دارد. با این حال، درصد آن دسته از بارهای کاری که در فضای ابری اجرا می‌شوند در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۰ درصد افزایش می‌یابد و ما پیش‌بینی می‌کنیم که مشتریان شرکتی در سال‌های آینده به سوی سیستم‌های چند ابری خواهند رفت تا همه‌ی نیازهای تجاری و کامپیوتری آن‌ها پوشش داده شود.»

نکته‌ی دیگری که بر موفقیت یا عدم موفقیت شرط‌بندی IBM تاثیر می‌گذارد، اندازه‌ بازار چند ابری است. این بازار چه‌قدر بزرگ است؟ IBM تخمین می‌زند که ارزش این بازار تا سال ۲۰۲۰ به ۱ تریلیون دلار می‌رسد، در حالی که به تخمین Statista، ارزش این بازار کسری از آن رقم خواهد بود و به ۹۱.۷۴ میلیارد دلار می‌رسد.

سوال بعدی این است که آیا IBM به درستی می‌تواند از این فرصت استفاده کند؟ مایکل بروک در این زمینه شک دارد. او می‌گوید: «IBM می‌خواهد هم خدا را داشته باشد هم خرما را. یعنی هم جامعه‌ای بزرگ‌تر و جذاب‌تر برای فضای ابری بسازد، و هم شرکت‌های بزرگ و متوسطی را که برای حرکت به سوی سیستم‌های ابری تردید دارند، با بحث امنیت بترساند. برند IBM اهرم قدرت خوبی در این بازار در اختیار این شرکت قرار می‌دهد، ولی در عمل جای زیادی برای رقابت کردن در زمینه‌ی پشتیبانی وجود ندارد. اکثر سرویس‌دهندگان ابری خدمات خود را به صورت «زیرساخت-به-عنوان-سرویس» ارائه می‌کنند اما این روش به شرکت‌ها اطمینان نمی‌دهد که سازوکارهایشان ایمن باشد. ریسک این کارها همچنان در سمت مشتری باقی می‌ماند.»

با این حال، بروک معتقد است:

اگر IBM بر پشتیبانی تجاری تمرکز کند می‌تواند به‌سرعت جایگاهی در این بازار برای خودش پیدا کند. مایکروسافت هم شدیداً به دنبال راهی برای ورود به این حوزه است، اما حرکت IBM برای خرید Red Hat جای پای آن‌ها را در کمپ قدرتمند متن‌بازها محکم می‌کند

در انتها فقط خود بازار است که مشخص می‌کند این سرمایه گذاری برای IBM موفقیت‌آمیز خواهد بود یا نه.

وال استریت همچنان در انتظار است!

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.