آیا رمز ارز راهکاری برای تحول صنعت تریلیون دلاری گردشگری هستند؟

صنعت گردشگری یکی از صنعت‌هایی است که پول‌های بزرگی در آن جابجا می‌شود و اکثر کشورها برای آینده‌ی این صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بلاکچین با متحول ساختن گردشگری می‌تواند موانع و مشکلات فعلی این حوزه مثل مسئله‌ی تبدیل پول را حل کرده و کمک شایانی به حذف واسطه‌های این صنعت بکند.

0 99

با توجه به نزدیکی روابط بسیاری از کشورها، سفر به عنوان یکی از بهترین سرگرمی‌ها برای گذراندن وقت در نظر گرفته می‌شود. چه آن‌هایی که ساده به سفر می‎روند و چه میلیونرهایی که در کشورهای سردسیر به اسکی می‌روند، همگی در حال تجربه کردن زیبایی‌های این کره خاکی هستند و از طریق صنعت گردشگری این کار را انجام می‌دهند.

به همین خاطر است که این صنعت آورده‌ی عظیمی به ارزش بیش از ۷ تریلیون دلار دارد، اما از آن‌جایی که سفر به خودی خود ماهیتی مدرن و در حال تکامل است، سازوکارهای فعلی این صنعت با مشکلات و مسائل زیادی روبرو است.

مشکلات مرزی، ویزا و حتی ارزهای متفاوت کشورهای مختلف همگی نقش خاص خودشان را در دشوارتر ساختن این مسافرت‌ها ایفا می‌کنند. بعضی از این عوامل کاملاً به جغرافیای سیاسی هر منطقه برمی‌گردد و کاری در قبال آن‌ها نمی‌توان انجام داد، ولی اگر تحولی در این صنعت ایجاد شود، خیلی از مناطق می‌توانند از این تحول بهره‌مند شوند.

مثل همه‌ی صنایع، بلاکچین می‌تواند در صنعت گردشگری نیز تاثیرات شگرفی داشته باشد. رمز ارزها، به عنوان یک موجودیت خاص، به‌ویژه در جهان امروز، مزایای بسیاری دارند، اما ذات بدون مرز و غیرمتمرکز آن‌ها به معنای این است که می‌توانید از آن‌ها در هر نقطه‌ای از این کره‌ی خاکی استفاده کنید.

راهکاری مدرن برای نسلی مدرن

مسافرت همواره فعالیتی لذت‌بخش بوده است، اما این فعالیت رفته رفته بیش از پیش در دسترس جوان‌ترها و گروه‌های آزادی‌خواه قرار گرفته است. با توجه به شیوه‌ی سفر اقتصادی و کوله‌پشت‌گردی، جوان‌ترها به دنبال این هستند که از نزدیک‌تر شدن کشورها به یکدیگر نهایت بهره را ببرند.

در حقیقت آن‌ها نه تنها از صنعت گردشگری استفاده می‌کنند، بلکه خودشان نقش مهمی در پیشرفت آن دارند.

جیانندرا خادکا (Gyanendra Khadka) مؤسس شرکتی به نام XcelTrip است که سعی دارد خدمات مسافرتی را با استفاده از رمز ارزها در صنعت گردشگری ممکن کند. او می‌گوید: «نسل مدرن، سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار پول صرف سفر می‌کنند و ما باور داریم که این آمار به شکل نمایی افزایش خواهد یافت.

اگر اطلاعات آماری را کنار بگذاریم، همه‌ی ما می‌دانیم که درآمد سرانه در سراسر جهان در حال افزایش است و مردم بیشتر از قبل به انجام سفرهای داخلی و خارجی فکر می‌کنند. این مسئله در کنار انتقال استعداد، کسب و کارها و اینترنت به صورت فرامرزی باعث افزایش سرعت جهانی‌سازی در صنعت گردشگری شده است.

علی‌رغم اندازه و رشد عظیم و سریع این صنعت، در حال حاضر اوضاع کمی آشفته است؛ چرا که این صنعت تحت تاثیر عوامل گوناگونی مثل نوسان ارزها، مشکلات سیاسی و غیره قرار دارد. برای مثال، جنگ تجاری آمریکا و چین یا برگزیت بر روی صنعت گردشگری اثر منفی گذاشته است.

علاوه بر این، گردشگری از مقوله‌ای به نام «قدرت فروشنده» نیز رنج می‌برد. این مقوله به معنای این است که سرویس‌دهندگان قدرت بیشتری نسبت به کاربران دارند و گاهی اوقات با دریافت هزینه‌ی بیشتر، از این قدرت سوء استفاده می‌کنند. گردشگران نیز معمولاً حرفی برای گفتن ندارند.»

اغلب آن‌هایی که به دنبال سفرهای بیشتر هستند همان کسانی‌اند که نسبت به استفاده از رمز ارزها اشتیاق دارند و دوست دارند از مزایای این فن‌آوری در مقایسه با راهکارهای سنتی مالی بهره‌مند شوند.

بنابراین پر واضح است که صنعت گردشگری، خصوصاً در بخش‌های اقتصادی و مالی، باید دستخوش تغییرات مهمی شود. نکته حائز اهمیت این است که چون متوسط سن مسافران در حال کمتر شدن می‌باشد، این افراد تمایل بیشتری به استفاده از ارزهای دیجیتال دارند.

اما آیا این بدان معناست که ارزهای دیجیتال گامی بزرگ در سیر تحول صنعت گردشگری خواهند بود، و از آن مهم‌تر، آیا این فن‌آوری واقعا بهترین ابزار برای تحول بخش اقتصادی صنعت مذکور است؟

اکوسیستمی غیرمتمرکز

حقیقت این است که عناصر زیادی در صنعت گردشگری تأثیرگذارند. هتل‌ها و شرکت‌های هواپیمایی کارمندان و واسطه‌هایی دارند که وظایفی انجام می‌دهند که لزوماً برای مسافران ضروری نیست.

این واسطه‌های اضافی، زمان، هزینه و تلاش‌های مازادی را ایجاد می‌کنند؛ در حالی که انجام این کارها بدون آن‌ها هم ممکن است. خیلی‌ها به همین دلیل از آژانس‌های مسافرتی رویگردان شده‌اند، با این حال نقش واسطه‌ها هنوز به طور کامل از بین نرفته است.

خادکا باور دارد که یک اکوسیستم غیرمتمرکز می‌تواند به خوبی جای خود را در این صنعت پیدا کند. او می‌گوید:

زیبایی ارزهای دیجیتال در این نکته نهفته است که آن‌ها غیرمتمرکز و رمزنگاری‌شده‌اند و قدرت واقعی را به دست کاربران می‌دهند.
کریپتو سرویس‌دهندگان و کاربران را قادر می‌سازد تا با فراهم‌سازی امکان تعامل مستقیم و وفای به عهد در تراکنش‌ها، از هزینه‌های ناخواسته و واسطه‌های اضافه جلوگیری کنند.

 

“اساساً هزینه‌ی کارمزد، هزینه‌ی تبدیل ارز، هزینه‌ی تراکنش، هزینه‌های بانکی و غیره ۱۵ تا ۲۰ درصد از ارزش هر تراکنش را تشکیل می‌دهند. این بار سنگین معمولاً توسط سرویس‌دهندگان روی دوش کاربر گذاشته می‌شود.”

یک رمز ارز گردشگری مثل XcelToken می‌تواند به ساخت این اکوسیستم غیرمتمرکز کمک کرده و امکان تعامل مستقیم، تبادل آسان ارزش و حذف خدمات غیرارزشیِ اضافه را فراهم کند. به علاوه، این تحول به کاربران اجازه می‌دهد معامله‌های بهتری انجام دهند و سرویس‌دهندگان را در حوزه قیمت‌گذاری و کیفیت خدمات به تبعیت از اصول اخلاقی وادار کنند. از این رو می توان نقش بیت کوین در صنعت گردشگری را نیز جدی شمرد.

خادکا می‌گوید مشکل شرایط فعلی این است که بخش عمده‌ای از صنعت موجود، در انحصار چند شرکت معدود قرار دارد.

او این چنین ادامه می‌دهد:

 

صنعت گردشگری امروز به فضایی با مشخصه‌های انحصار چندتایی تبدیل شده است. چون چند بازیگر بزرگ وجود دارند که کل این صنعت را کنترل می‌کنند. تقریباً ۷۰ درصد سیستم‌های رزرو آنلاین توسط ۲-۳ بازیگر مثل اکسپدیا، پرایس‌لاین، بوکینگ دات کام و زیرمجموعه‌های آن‌ها کنترل می‌شود.

این غیرمتمرکزسازی برای در اختیار گرفتن کنترل اوضاع، بسیار لازم است. برای مثال، در دنیای اینترنت، گروهی به نام GAFA (متشکل از گوگل، اپل، آمازون و فیسبوک) را داریم که بخش زیادی از زندگی و اطلاعات ما را کنترل می‌کنند و همه می‌دانند که این شرکت‌ها در حال وارد کردن چه آسیب‌هایی به ما هستند.»

از این رو رمز ارزها نه تنها برای دور زدن مشکلات مربوط به جغرافیای سیاسی به ما کمک می‌کنند، بلکه باعث می‌شوند خود کاربران قدرت را در دستشان بگیرند.

نمونه‌ای از کنترل مرکزی

عجیب نیست که صنعتی به بزرگی اکوسیستم گردشگری در اختیار چند شرکت و سازمان معدود قرار گرفته و آن‌ها موفق به کسب درآمدهای هنگفت از این صنعت شده‌اند. این اتفاق به لطف اقبال بسیار خوب مردم نسبت به مسافرت و گردشگری رخ داده است.

در گذشته شرکت‌هایی که کنترلی روی رمز ارزها نداشتند با دید منفی به رمز ارزها نگاه می‌کردند و انتقادات شدیدی نسبت به این فن‌آوری ابراز می‌شد.

اکنون حقیقت این است که مسافرت بیش از گذشته آزاد و ممکن شده؛ اما هنوز در انحصار عده‎ای باقی مانده است، به همین دلیل ایجاد اکوسیستم‌های غیرمتمرکز باعث می‌شود حجم عظیمی از پول و البته کنترل، دیگر در اختیار این شرکت‌ها نباشد. این اتفاق می‌تواند اثر مثبتی روی زندگی مسافران داشته باشد و مشکلات ناشی از این انحصارگرایی‌ها را حل کند.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.