آیا تبلیغات گوگل کلید واژه اتریوم را به لیست سیاه خود اضافه کرده است؟

با توجه به کلاهبرداری‌های مکرری که با استفاده از عرضه اولیه سکه و دیگر ابزارهای مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده انجام می‌شود، گوگل رویه سخت‌گیرانه‌ای در رابطه با نمایش تبلیغات مرتبط با این صنعت اتخاذ کرده است. در همین رابطه، اخیرا استارتاپ Decenter اعلام کرده که تبلیغات گوگل کلیدواژه اتریوم را وارد لیست سیاه خود کرده است.

0 156

در روز دهم ژانویه، استارتاپ قرارداد هوشمند حسابرسی Decenter که در صربستان مستقر است، گزارش داد که سرویس Google Ads کلیدواژه اتریوم را در لیست سیاه پلتفرم تبلیغاتی خود قرار داده است.

Google Ads‌‌: ما نمی‌توانیم تایید کنیم که اتریوم واجد شرایط ما برای انجام تبلیغات است. می‌توانید به بخش سیاست‌های تبلیغاتی ما رجوع کنید.

این استارتاپ در روز ۹ ژانویه در توییتر گزارش داد که Google Ads‌‌ مانع دشواری به روی کلیدواژه اتریوم قرار داده است. همچنین Decenter حساب رسمی پلتفرم تبلیغاتی را در توییتر تگ کرد که براساس آن تغییرات جدیدی را در سیاست‌های تبلغاتی معرفی می‌کرد.

بعد از این توییت، حساب رسمی Google Ads‌‌ پاسخ داد که تنها صرافی‌های رمز ارز فعال در ایالات متحده و ژاپن می‌توانند در پلتفرم Google Ads‌‌ تبلیغ کنند و کشورهای دیگر رد خواهند شد. این در حالی است که Decenter در صربستان مستقر است و خدمات مرتبط با صرافی ارائه نمی‌کند.

به علاوه این استارتاپ همچنین توضیح داد که آن‌ها گروهی از توسعه‌دهندگان هستند که در زمینه ایجاد قراردادهای هوشمند مرتبط با حسابرسی امن فعالیت می‌کنند. اما زمانی که کلیدواژه‌های توسعه خدمات اتریوم و حسابرسی امن اتریوم را انتخاب کرده بودند، حساب رسمی Google Ads‌‌ به آن‌ها پاسخ داده بود که کلیدواژه اتریوم نمی‌تواند در Google Ads‌‌ مورد استفاده قرار بگیرد.

توصیه می‌‌کنیم به قسمت ارزهای رمزنگاری شده در بخش سیاست‌های تبلیغ ما در مورد محصولات و خدمات مالی مراجعه کنید.

در بخش سیاست‌های تبلیغی Google Ads‌‌ گفته شده که: با توجه به ماهیت پیچیده و قوانین در حال تحول رمز ارزها و محصولات و خدمات مرتبط، این شرکت تنها اجازه دارد تا فعالیت‌های مرتبط با استخراج و صرافی‌ها را تبلیغ کند. تبلیغ در خصوص صرافی‌ها نیز تنها در مورد ایالات متحده آمریکا و ژاپن ممکن است.

راهنمای Google Ads‌‌سپس به صراحت اعلام می‌کند که تبلیغات عرضه اولیه سکه (ICO) و خدمات مشابه، همراه با “مقصد تبلیغاتی که به منظور جمع آوری یا مقایسه صادرکنندگان رمز ارزها یا محصولات مرتبط” باشد ممنوع است.

با بررسی واکنش‌های گوگل نسبت به ارزهای رمزنگاری شده متوجه می‌شویم که پس از مدت طولانی که گوگل به این فناوری‌ واکنش نشان نداد و مقررات خاصی در رابطه با آن‌ها تعیین نکرد، اکنون این موتور جستجوی قدرتمند تصمیم گرفته تا روابط خود را محدودتر کند. به ویژه در ۱۴ مارس با بروزرسانی سیاست‌های مالی اعلام کرد که تمامی تبلیغات مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده تا پایان ماه ژوئن انجام خواهد گرفت و پس از آن دیگر ممنوع خواهد بود.

مدیر شرکت گوگل در مصاحبه‌ای با CNBC برای توجیه ممنوعیت تبلیغ کرپتو گوگل اعلام کرد که برای حمایت از مشتریان خود در برابر فعالیت‌های جعلی از جمله عرضه‌‌های اولیه سکه، رمز ارزها، کیف‌پول‌ها و مشاوره خرید و دادوستد رمز ارزها تبلیغ را ممنوع کرده‌اند.

ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که آینده ارزهای رمزنگاری شده به چه صورت خواهد بود. اما به اندازه کافی آسیب به مشتریان خود را دیده‌ایم و نمی‌خواهیم که این روند ادامه پیدا کند. بنابراین تصمیم داریم تا با احتیاط نسبت به این پدیده برخورد کنیم

واکنش‌‌ها به این خبر از سوی طرفداران کریپتو با عباراتی مانند غیرمنصفانه یا فاجعه توصیف شد. جالب است که خبر ممنوعیت تبلیغات ارزهای رمزنگاری شده از سوی Google Ads‌‌ پس از زمانی اعلام شد که گزارش شد میزان استفاده از Google Ads برای تبلیغات به شدت کاهش یافته است. اما مدیر مالی گوگل این موضوع را کاملا رد کرده است.

علاوه بر این، در تاریخ 25 سپتامبر غول فناوری ایالات متحده آمریکا تا حدی در مورد ممنوعیت تبلیغ کریپتو عقب نشینی کرد. گوگل اعلام کرد که قرار است سیاست تبلیغاتی خود را در ماه اکتبر بروزرسانی کند، و مجددا برخی از شرکت‌‌های مرتبط با کریپتو می‌‌توانند در این پلتفرم تبلیغ کنند.

طبق بیانیه رسمی که در ماه اکتبر منتشر شد، گوگل به صرافی‌‌های رمز ارزهای ثبت شده امکان تبلیغ در پلتفرم Google Ads‌‌ را می‌‌دهد تا برای مخاطبان ایالات متحده آمریکا و ژاپن تبلیغ کنند:

تبلیغ‌‌کنندگان به منظور تبلیغ در پلتفرم Google Ads‌‌ باید از گوگل گواهی دریافت کنند و تنها می‌توانند در کشورهای خاصی این کار را انجام دهند. تبلیغ‌کنندگان از ماه اکتبر می‌توانند برای دریافت گواهی درخواست بدهند

بخش ارزهای رمزنگاری شده سیاست تبلیغات گوگل تاکنون بروزرسانی شده است، اما مقدار دقیق و ماهیت کسب‌وکارهایی که می‌توانند در گوگل تبلیغ کنند هنوز نامشخص باقی مانده است.

Decenter: کلیدواژه اتریوم برای دیگر شرکت‌ها نیز کار نمی‌کند، Google Ads‌‌ باید ظرف ۴۸ ساعت آینده توضیح دقیقی در این خصوص ارائه کند.

بعد از اطلاع این موضوع به Google Ads‌‌ در توییتر، Decenter از کاربران Reddit خواست تا در مورد تغییر سیاست ادعا شده سوال بپرسند. در این پست تیم Decenter مشخص کرد که Google Ads‌‌ مشکلی با کلید واژه EOS ندارد و تنها کلیدواژه اتریوم در تبلیغات نمایش داده نمی‌‌شوند.

جامعه در خصوص این اقدام گوگل به عنوان یک شخص ثالث بی‌‌طرف با انتقاد برخورد کرده است. یکی از کاربران در این رابطه گفته است که:

گوگل برنامه‌‌های سیاسی و اقتصادی متنوعی دارد و کاملا تمایل دارد تا از خدمات مختلف خود برای ترویج سیاست‌‌هایشان استفاده کنند. AdSense و یوتیوب به این دلیل مشهورند، اما در مورد فروشگاه Play نیز مواردی وجود دارد

سایر کاربران نیز علت چنین اقدام Google Ads‌‌ را پروژه‌‌های کلاهبرداری دانستند که در مدت اخیر از این شرایط سوء استفاده کرده‌اند. برخی کاربران گزارش دادند که مشکلاتی با کلیدواژه‌های مشابه اتریوم دشته‌اند. یکی از نظرات در همین رابطه می‌گوید: “من نمی‌توانستم از کلیدواژه بیت کوین و یا بلاکچین در Google Ads‌‌ خود به خوبی استفاده کنم”.

آندری کورو (Andrej Cvoro) مدیرعامل Decenter در مصاحبه با کوین‌‌تلگراف گفته است که استارتاپ‌های بسیاری مشکلات مشابهی با کلیدواژه اتریوم داشته‌اند.

” ما حداقل از پنج رقیب خود اطلاع داریم که آن‌ها نیز مشکلات مشابهی در این زمینه دارند. ”

هنگامی که از او خواسته شد تا نام شرکت‌هایی را که همین مشکل را دارند، اعلام کند، کورو گفت که قادر نیست این سوال را با اطمینان پاسخ دهد:

تمام آنچه که ما می‌دانیم این است که شرکت‌های دیگری هستند که با Google Ads‌‌ برای نمایش کلیدواژه‌هایی از قبیل قرارداد هوشمند حسابرسی اتریوم مشکل دارند. با توجه به پیچیدگی مکانیزم تنظیم کلمات کلیدی Google Ads‌‌، این امر لزوما به این معنی نیست که این شرکت‌‌ها به طور صریح کلیدواژه اتریوم را انتخاب کرده‌اند، اگرچه ممکن است خوش شانس بود و مشکلی برای تبلیغ وجود نداشته باشد

 

بنابراین با توجه به گفته‌های کورو، Google Ads‌‌ همچنان تگ‌های مرتبط با کریپتو را نمایش می‌دهد اما اتریوم به طور خاص نمایش داده نخواهد شد و برای شرکت‌های مرتبط با اتریوم نیز همین موضوع در جریان است. به همین خاطر است که مدیر عامل این استارتاپ معتقد است که کلیدواژه اتریوم وارد لیست سیاه Google Ads‌‌ شده است.

در واقع جستجوی عبارت قرارداد هوشمند حسابرسی EOS در گوگل نتایجی را در زمینه تبلیغات از جمله تبلیغ Decenter و استارتاپ‌های مشابه خواهد آورد، اما در مورد عبارت قرارداد هوشمند حسابرسی اتریوم هیچ نتیجه نمایش داده نخواهد شد.

با این حال کورو لیست سیاه را به محدودیت‌‌های قبلی گوگل در ارتباط با تبلیغات مرتبط با لینک متصل نمی‌‌کند، زیرا شرکت او ادعای چنین مشکلی با کلمه کلیدی اتریوم را حتی در زمانی که ممنوعیت فعال بود، نداشته است.

ما فکر نمی‌‌کنیم که این موضوع از سال گذشته به طور مستقیم با ممنوعیت گوگل برای ارزهای رمزنگاری شده مرتبط باشد. این چیزی است که ما از ابتدا در مورد کمپین Google Ads‌‌ نسبت به آن آگاهی داشته‌ایم. البته هیچ‌کدام از تبلیغات ما به طور مستقیم و بعضا غیرمستقیم با ارزهای رمزنگاری شده ارتباط نداشته‌اند، بنابراین این تبلیغات به صورت دستی بررسی شده و سپس در الگوریتم قرار داده شده‌‌اند. آنچه که مشخص است این است که دیگر کلیدواژه‌های شامل اتریوم به صورت دستی تایید نمی‌شوند، به همین دلیل این مشکل رخ داده است

در ۱۵ ژانویه Decenter یک ایمیل از تیم Google Ads‌‌ دریافت کرد، در ادامه این شرکت به کوین‌تلگراف گفت: پاسخ تیم Google Ads‌‌ ابتدا به زیان کرواسی نوشته شده بود که نسخه انگلیسی آن را به اشتراک می‌گذاریم:

بابت ارسال درخواستی که درباره بررسی وضعیت Google Ads در مورد کلیدواژه اتریوم ارسال کرده‌اید، متشکریم. با توجه به این‌که محصولات و خدمات مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، در حال بررسی این موضوع برای توضیح دقیق این مسئله هستیم

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.