آیا تامین مالی جمعی برای کسب‌‌وکار شما مناسب است؟

کمپین‌‌های تامین مالی جمعی مفهوم و پدیده نوینی در کشور ما محسوب می‌‌شود. این روش اگرچه دربردارنده مزایای بسیاری است، اما لازم است که نکاتی نیز در خصوص زمان انجام آن درنظر داشت. در این مقاله اطلاعات مفید و جامعی از نکات لازم برای انجام کمپین‌‌های تامین مالی جمعی ذکر شده است.

0 104

برای بسیاری از استارت‌‌آپ‌‌ها، کمپین تامین مالی جمعی (Crowdfunding) فرصت مناسبی برای افزایش سرمایه است که می‌‌تواند ایده‌‌های اولیه را به محصول و کسب‌‌ و کاری عملی تبدیل کند. این امر برای یک کسب‌‌ و کار  جدید می‌‌تواند مزایای موثری، از قبیل دسترسی بیشتر، نیاز کمتر به سرمایه‌‌گذاری پول و زمان، حذف موانع ورود به بازار، نسبت به تامین مالی به روش سنتی داشته باشد.

اما آیا تامین مالی جمعی برای کسب‌‌ و کار شما مناسب است؟ در این مطلب، ما به برخی از مهمترین ویژگی‌‌های کمپین‌‌های موفقیت آمیز تامین مالی جمعی می‌‌پردازیم، تا به شما کمک کنیم که تصمیم‌‌گیری درستی در خصوص جمع‌‌آوری پول برای کسب‌‌ و کار خود داشته باشید.

ویژگی‌‌های کمپین‌‌های تامین مالی جمعی موفق

  • طرح ایده‌‌ها و جزئیات کسب‌‌ و کار: یکی از مهمترین مسائل در خصوص تامین مالی جمعی توانایی توضیح کسب‌‌ و کار به مخاطب است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که شما طرح‌‌ها و ایده‌‌های موثری برای مخاطب دارید. برای مثال چرا چنین محصولی را اختراع کرده‌‌اید، همکاران شما در این کسب‌‌ و کار چه تجربیات و مهارت‌‌هایی دارند و یا اینکه چگونه استارت‌‌آپ شما می‌‌تواند جهان را متحول کند. بنابراین صرفا درخواست اعطای پول نکنید.
  • کاشفان کسب‌‌ و کار های نوپا در کار خود خبره هستند: مشتریان و سرمایه‌‌گذاران بالقوه شما دمدمی مزاج و ناپایدار هستند. ده‌‌ها مسئله برای جلب توجه این افراد وجود دارد، به عبارت دیگر آن‌‌ها فرصت ندارند که تاریخچه شرکت و بروشورها یا اسلایدهای شما را مطالعه کنند. سرمایه‌‌گذاران باهوش که اغلب با کمپین‌‌های تامین مالی جمعی ارتباط دارند، این اطلاعات را می‌‌دانند و بوسیله ذهن خود به این کسب‌‌ و کارها را نزدیک می‌‌شوند. بنابراین شما باید بر مسائل و موضوعاتی که برای این قبیل افراد معنادار است، تاکید کنید. برای مثال می‌‌توانید از ویدئو‌‌های کوتاه، اینفوگرافی‌‌های مرتبط با حجم بازار یا فهرستی از حقایق کلیدی آن صنعت استفاده کنید. شما باید تا جای ممکن ارتباط اهداف سرمایه‌‌گذار با کسب‌‌ و کار خود را آسان کنید.
  • کاشفان کسب‌‌ و کار های نوپا در شبکه‌‌های اجتماعی فعال هستند: یکی از قدرتمندترین مسائل در مورد شبکه‌‌های اجتماعی دسترسی به وب‌‌های اجتماعی و گستردگی سریع نسبت به روش‌‌های سنتی مانند تماس مستقیم با سرمایه‌‌گذار یا راه‌‌اندازی تبلیغات جاده‌‌ای است. این گسترش سریع ممکن است به دلیل وجود ابزارهایی مانند فیسبوک و توییتر باشد. بنابراین کسب‌‌ و کار شما پیش از آغاز تامین مالی جمعی باید در این شبکه‌‌ها به خوبی فعال باشد.
  • کاشفان کسب‌‌ و کار های نوپا شبکه‌‌های بزرگ و حمایتی دارند: پیش از شروع مرحله جمع‌‌آوری سرمایه، احتمال اینکه با اهداف تامین مالی جمعی در یک شبکه شخصی کسب‌‌ و کار برخورد داشته یا از آن عبور کنید، بیشتر است. موفقیت در جمع‌‌آوری سرمایه با ایجاد یک شبکه مبتنی بر حضور طرفدارها و جذب دوستان، خانواده‌‌ها و مشتریان بالفعل که از قبل در خصوص تامین مالی جمعی شما مطلع و هیجان زده هستند، شروع می‌‌شود. ما به شما چیزی که آغاز نرم نامیده می‌‌شود، پیشنهاد می‌‌کنیم، یعنی حداقل یک ماه قبل از شروع کمپین با استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و روش قدیمیِ بر سر زبان‌‌ها انداختن، درخواست جذب پول را آغاز کنید. انجام این کار به شما کمک می‌‌کند تا افراد زیادی کسب‌‌ و کار شما را بشناسند و در آینده از شما حمایت کنند. این موضوع مهم را درنظر بگیرید که چرا بسیاری از کمپین‌‌ها به سرعت در حال شکست هستند و از تجربیات آن‌‌ها درس بگیرید.

درهمین رابطه، ست گودین (Seth Godin) مثالی از کیک‌‌استارتر (Kickstarter) می‌‌زند، البته مثال او دربردارنده نکاتی است که می‌تواند برای همه کمپین‌‌های تامین مالی جمعی آموزنده باشد. کمپین کیک‌‌استارتر زمانی شکست خورد که بخشی کثیری از مردم به این اعتقاد رسیدند که ایده این کسب‌‌ و کار بسیار کوچک است.

یک روش عالی که طرفداران می‌‌توانند کسب‌‌ و کار شما را پیدا کنند، این است که کلیپ ویدئویی ساخته شود و طرح‌‌ها و ایده‌‌های کسب‌‌ و کار خود را بوسیله آن معرفی کنید، سپس منتظر بمانید تا کسانی که آن را دوست داشته‌‌اند، به سراغ شما بیایند. اما در مورد کیک‌‌استارتر این چیزی نیست که اتفاق می‌‌افتد. افرادی که اکنون تبدیل به یک اجتماع گسترده شده‌‌اند، از کیک‌‌استارتر برای تشکیل دادن و فعالیت کردن این اجتماع استفاده کردند، که البته این گام آخر است.

  • کمپین‌‌های موفق جوائز تاثیرگذاری ارائه می‌‌کنند: واضح به نظر می‌‌رسد که شما هم کمپین تامین مالی جمعی که در آن به شرکت‌‌کنندگان جایزه داده می‌‌شود، در نظر گرفته باشید. اما این موضوع را باید به خوبی بررسی کنید. بیشترین حامیان، به سادگی تصمیم به حمایت از کسب‌‌ و کار شما نخواهند گرفت. در حالی‌‌که تعداد کمی از حمایت‌‌کنندگان ممکن است پول خود را صرفا برای تماشای موفقیت کسب‌‌ و کار شما صرف کنند، اکثر افراد چنین نیستند. جوائز در اشکال و اندازه‌‌های متفاوت به دست می‌‌آیند، اغلب این جوائز پیش‌‌خرید یا تخفیف اولین خرید محصول شما برای افزایش سرمایه تولید هستند. در مورد میزان جوائز به خوبی برنامه‌ریزی کنید، همواره جوائزی کمتر از 20 دلار ارائه دهید و مطمئن شوید که با وعده‌‌های جوائز بزرگ‌‌تر مشتریان را ترغیب می‌‌کنید.
  • کمپین‌‌های موفق شامل یک ویدئو یا دیگر محتوا‌‌های قابل اشتراک می‌‌شوند: ما اهمیت گفتن داستان‌‌های متقاعد کننده درباره کسب‌‌ و کار را ذکر کردیم و بهترین کار در این مورد تولید ویدئو است. با ایجاد ارتباط بوسیله ابزارهایی که موجب جلب توجه مخاطبان می‌‌گردند، می‌‌توانید نظر آن‌‌ها را جلب کنید. برای مثال یک ویدئو کوتاه (کمتر از 5 دقیقه) می‌‌تواند در ذهن حمایت‌‌کنندگان شما ماندگار شود، محتوایی که به راحتی قابل اشتراک‌‌گذاری در شبکه‌‌های اجتماعی است و به کمپین‌‌های موفق کمک می‌‌کند تا میزان کارایی آن را افزایش دهند.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.