آمازون: چگونه غول تجارت الکترونیک بلاکچین را به بیت کوین ترجیح داد

آمازون سال‌ها پیش و در پی درخواست مشتریانش برای قبول بیت کوین، اعلام کرده بود که قصد چنین‌کاری را ندارد و هنوز هم به گفته خود پایبند است. اما در همین حال حق امتیازهای بسیاری را بر اساس فناوری بلاکچین به ثبت رسانده است و برنامه‌هایی نیز برای عرضه سکه آمازون وجود داشته است. البته هنوز هم آمازون در این زمینه فاصله زیادی با رقبا دارد.

0 99

در ۱۳ نوامبر دو حق امتیاز در رابطه با کریپتو به آمازون اعطا شد. در حالی که آمازون، پیش‌کسوت تجارت الکترونیکی با درآمد بالای ۱۷۷ میلیارد دلار، علی رغم تمایل عمومی و تجربه رقبا تصمیمی برای قبول بیت کوین (BTC) یا سایر آلتکوین‌ها به عنوان روش پرداخت ندارد، اما به طور کلی نیز این موضوع را نادیده نگرفته است. در حقیقت، خدمات وب آمازون (AWS)، ساخته محاسبات ابری این شرکت، در بکارگیری بلاکچین مشارکت کرده است.

 

Amazon
Amazon

آمازون و رمز ارز‌ها: خودداری از قبول BTC، برنامه‌های محقق نشده برای سکه آمازون

آمازون رابطه‌ای پیچیده با ارز رمز‌نگاری شده دارد. در آوریل ۲۰۱۴، غول تجارت الکترونیک تصمیم گرفت تا علی رغم درخواست مشتریان از بیت کوین (BTC)‌ استفاده نکند. مدیر پرداخت‌های آمازون تام تیلور (Tom Taylor) طی یک مصاحبه به Recode گفت:

واضح است که توجه رسانه‌ها را جلب کرده و ما نیز در حال بررسی آن هستیم اما از مشتریان نمی‌شنویم که این برایشان مناسب باشد و در آمازون برنامه‌ای برای ورود به حوزه بیت کوین نداریم.

جالب است که این اقدام چند ماه پس از آن بود که Overstock.com، یکی از رقبای آمازون به اولین شرکت عمده خرده‌فروشی بدل شده که پرداخت با BTC را معرفی کرده و به موفقیت‌هایی نیز دست‌یافت. مدیر عامل این شرکت پاتریک بایرن (Patrick Byrne) ادعا کرد که آمازون نیز باید «همین کار را بکند».

نظر تیلور می‌تواند به این معنی باشد که غول تجارت الکترونیک زمانی به سوی ارزهای رمز‌نگاری شده می‌آید که آن‌ها بیشتر در معرض توجه باشند. اما، آن تصمیم از سال ۲۰۱۴ تاکنون، علی رغم نفوذ و ارزش بازاری که به طور کلی بهبود یافته و درخواست‌های عمومی از مدیرعامل آمازون جف بزوس (Jeff Bezos) باپرجا مانده است و برخی کسب و کارها به وجود آمده‌اند که نقش واسطه را برای کسانی بازی می‌کنند که تمایل دارند با ارزهای دیجیتال پرداخت کنند.

در هر حال، آمازون به طور کلی از تعامل با کریپتو فاصله نگرفته است. در ماه مه سال ۲۰۱۴، کمی پس از اعلام عدم وجود برنامه برای رمزارزها، آمازون یک حق امتیاز مرتبط با بیت کوین برای استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان پرداخت برای خدمات محاسبات ابری در خدمات وب آمازون (AWS) دریافت کرد. هرچند شایان ذکر است که، این حق امتیاز در مارس ۲۰۱۲ درخواست شده است و در آن از رمزارز به عنوان تنها یک راه ممکن برای پرداخت اشاره شده است.

در نوامبر ۲۰۱۷، گزارش شد که این غول تجارت الکترونیکی تعدادی دامین مرتبط با رمزارز مانند «amazoncryptocurrencies.com»،«amazoncryptocurrency.com» و «amazonethereum.com» خریده است. همچنین اشاره شد که «amazonbitcoin.com» به صفحه اصلی آمازون ریدایرکت می‌شود.

هرچند، این کار می‌تواند تنها تلاشی برای حفاظت از برند آمازون یا جلوگیری از تداخل با سکه آمازون باشد، ارز دیجیتال این شرکت که در سال ۲۰۱۳ برای مالکین کتاب الکترونیکی کیندل معرفی شد. این سکه علی رغم جلب توجه عموم مورد کاربرد زیادی قرار نگرفت.

در آوریل سال ۲۰۱۸، آمازون حق امتیازی برای یک سیستم خوراک اشتراک دریافت کرد که یک «فروشگاه داده در حال استریم» شرح داده شد. در نهایت،‌ این شرکت ادعا کرد که می‌تواند «شرکت‌کنندگان در تراکنش‌های [بیت کوین] را» برای دولت‌ها و نیروهای انتظامی شناسایی کند. این سند که در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ ارائه شده است، نشان می‌دهد که در حالی که غول تجارت الکترونیک ممکن است ایده معامله رمز ارز را بپذیرد، تاکیدی ویژه بر جنبه «مشتری خود را بشناسید» (KYC) دارد. اما این بخش بزرگی از تفکر و طراحی بیت کوین را منتفی می‌کند.

بنابراین، آمازون خود را یک شرکت طرفدار بیت کوین نشان نداده است. در هر حال، رابطه او با فناوری زیربنایی یعنی بلاکچین، بسیار مثمر ثمرتر بوده است.

 

amazon and cryptocurrency relation
amazon and cryptocurrency relation

آمازون و بلاکچین، همکاری‌های عمده

در ۵ دسامبر، خدمت وب آمازون (AWS) همکاری خود با R3 را اعلام کرد (یک کنسرسیوم عمده بلاکچینی با بیش از ۲۰۰ عضو) تا بستر Corda آن بتواند به یکی از اولین راهکارهای فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) در فروشگاه AWS بدل شود. Corda یک پلتفرم متن باز DLT است که برای کار در چارچوب مالی برای تصدی تراکنش‌های پیچیده و محدودسازی دسترسی به اطلاعات تراکنش طراحی شده است. اساسا، این سیستم به کاربران اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApps) را در بستر AWS به کار گیرند و مستقیما اپلیکیشن‌های جدید خلق کنند.

این خبر شوکه کننده بود، چرا که تنها چند روز پیش از اعلام، مدیر عامل AWS اندی جسی (Andy Jassy) ذاتا از بلاکچین برای نداشتن مورد کاربردی فراتر از یک «دفتر کل توزیع شده» انتقاد کرده و اشاره کرد که حتی آن‌ها هم کمی قابلیت محدود دارند. به علاوه، او سیاست شرکت را بازگو کرد و گفت: «ما تنها فناوری نمی‌سازیم برای این که جالب است».

اما او افزود که AWS به بلاکچینی علاقه دارد که می‌تواند به سود مشتریان باشد.

بسیار مشتاقیم تا بدانیم کاربران در نهایت چه کارهایی خواهند کرد.

البته، پیش از رسیدن Corda و سخنرانی Jassy، حداقل سه بستر مبتنی بر بلاکچین در AWS وجود داشته است که نشان‌دهنده علاقه ابتدایی آمازون به بلاکچین پیش‌تر و در سال ۲۰۱۷ شروع شده است.

در ۱۹ آوریل ۲۰۱۸، حرکت AWS به سمت بلاکچین ادامه پیدا کرد. بستر ابری چارچوب خود برای اتریوم (ETH) و Hyperledger Fabric را معرفی کرد که به کاربران امکان می‌دهد تا DApps مبتنی بر بلاکچین خود را بسازند و مدیریت کنند. این ابزار که الگوهای تشکیل ابری AWS نام دارد، برای اجتناب از راه‌اندازی زمان‌بر شبکه بلاکچین شخصی ایجاد شده است.

در ماه بعد، AWS همکاری خود با ConsenSys را شروع کرد،‌ یک پرورش‌دهنده بلاکچین که توسط یکی از بنیان‌گذاران اتریوم جوزف لوبین (Joseph Lubin) راه‌اندازی شده است. به طور مشخص، این شرکت تجارت الکترونیکی با Kaleido همکاری کرده است: یک ابر کسب و کار بلاکچین که هدف آن کمک به شرکت‌ها برای تسریع «کل سفر از آزمایش و گواه بر مفهوم تا پایلوت‌ها و تولید است» و بر اساس بلاکچین اتریوم ساخته شده است. آن‌ها در کنار یکدیگر تلاش دارند تا بسترهای ساده‌سازی شده بلاکچین را به مشتریان خود ارائه دهند تا بتوانند همانگونه که استیو سرونی (Steve Cerveny) به CNBC گفت «[بدون نیاز به] داشتن دکترای رمزنگاری بر سناریوی خود تمرکز کنند.»

Kaleido از آن زمان به یک بستر فول‌استک به نام «فروشگاه Kaleido»‌ تعمیم داده شده است. گفته می‌شود که این فروشگاه ۸۰ درصد نیاز به کد سفارشی برای ساخت یک پروژه بلاکچین را، از نیازهای توسعه‌ بک‌اند گرفته تا رابط‌های کاربری اپلیکیشن front end، با ارائه مجموعهای از ابزارها و پروتکل‌هایی که «plug-and-play» هستند، پوشش می‌دهند.

در حال حاضر، حدود ۲۵ بستر بلاکچین‌محور در بستر AWS میزبانی می‌شود،‌ که برخی از آن‌ها نتایج امیدوارکننده‌ای نشان می‌دهند. به عنوان مثال در ماه سپتامبر، یک سیستم بلاکچین توسعه داده شده توسط آژانس ملی علوم استرالیا (CSIRO)‌ و دانشگاه سیدنی ادعا کرد که طی یک آزمایش در فضای ابری آمازون به ۴۰٬۰۰۰ تراکنش در ثانیه دست یافته‌اند؛ برای مقایسه، زیرساخت BTC معمولا تا ۸ تراکنش در ثانیه انجام می‌دهد و توانایی بلاکچین ETH بر روی ۱۵ تراکنش در ثانیه تنظیم شده است.

آزمایش‌های بلاکچینی آمازون از سوی بازیگران سرشناس این عرصه شناسایی شده است: برای مثال، شرکت حسابرسی و مشاوره Deloitte که یکی از «چهار بزرگ» به شمار می‌آید، در گزارش ماه اکتبر خود بر تلاش‌های مرتبط با بلاکچین آمازون تاکید کرده و گفته است که غول تجارت الکترونیکی کمک می‌کند تا به‌کارگیری این فناوری کمک کرده و در بهبود هزینه‌های فعالیت‌ها در بلاکچین مشارکت می‌کند. به علاوه، تحلیل‌گر تحقیقات بانک آمریکا (BoA) کاش رانگان (Kash Rangan) به CNBC گفت که بلاکچین برای بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا بسیار مناسب است و اشاره کرد:

«آمازون از تقاضای فزاینده برای خدمات ابری از پیاده‌سازی بلاکچین سود خواهد برد، و پیگیری بهتر زنجیره تامین می‌تواند عملیات خرده‌فروشی آمازون را کارآمد‌تر کند.»

 

amazon-and-blockchainآخرین پیشرفت آمازون: حق‌امتیازهای بیشتر بلاکچینی، آگهی‌های مشاغل مرتبط با کریپتو

با وجود این که آمازون در حال ثبت حق‌ امتیازهای مرتبط با رمز ارز‌ها و بلاکچین بوده است، باید کمی با تردید به آن‌ها نگریست؛ چرا که این صنعت هنوز جوان است، بسیاری از بازیگران، مانند بانک آمریکا (BoA) که در حال حاضر بیشترین این حق امتیازها را در اختیار دارند، تنها می‌کوشند تا پیش از رسیدن بقیه قلمرو خود را مشخص کنند. در نتیجه، همه حق امتیازها (چه با بلاکچین مرتبط باشند و چه نباشد) به زودی مورد استفاده قرار نخواهند گرفت. برای مثال، در سال ۲۰۱۶، حق امتیازی برای سیستمی دریافت کرد که کالاها را از طریق زنجیره‌ای از تونل‌های زیرزمینی تحویل می‌داد. این هدفی بلندپروازانه و پرهزینه بود که احتمالا جزو الویت‌های شرکت قرار ندارد.

در ۱۳ نوامبر، دفتر علائم تجاری و حق امتیاز‌های آمریکا (USPTO) دو حق امتیاز دیگر آمازون در رابطه با روش‌های حراست از یک‌پارچگی امضاهای دیجیتال و بهبود ذخیره داده توزیع شده منتشر کرد که به ترتیب در آوریل ۲۰۱۸ و دسامبر ۲۰۱۵ ثبت شده بودند.

اولین سند حق امتیاز در مورد یک روش «تفویض امضا» برای «حراست از یک‌پارچگی امضاهای دیجیتال و ارتباطات رمزنگاری شده» به وسیله فراهم کردن امکان تولید، توزیع، اعتبارسنجی و فسخ کلیدهای رمزنگارانه یک‌بارمصرف صحبت می‌کند. در سیستم پیشنهادی، این کلیدها به شکلی چیده شده‌اند که در رمزنگاری به آن‌ها ساختار «درخت مارکل» گفته می‌شود، که در اصل یک درخت باینری از هش‌هایی است که به صورت صعودی ساخته شده‌اند.

دومین حق امتیاز آمازون به ذخیره‌ داده توزیع‌شده مرتبط است. این حق امتیاز یک «روش رمزگذاری شبکه‌ای» را با استفاده از دسته‌های جمع‌آوری شده از «قطعات» پیشنهاد می‌کند، که در آن هر قطعه نمایانگر یک توزیع منطقی از موارد داده‌ای است که در یک شبکه خاص ذخیره شده است. این حق امتیاز نشان می‌دهد که این روش می تواند به کاهش افزونگی در ذخیره کمک کند.

با وجود این که شاید آمازون حق امتیازهای بیشتری را در راه داشته باشد، این غول تجارت الکترونیکی در بین حق امتیازهای همتایان چینی خود مانند علی بابا و IBM حتی دیده نمی‌شود. در هر صورت، هدف آمازون ادامه تفسیر خود از این فناوری، همزمان با ادامه میزبانی بستر AWS از راه‌کارهای بلاکچینی و جذب مهندسان بلاکچین بیشتر توسط آمازون است.

 

top-10-companies
top-10-companies

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.