آمادگی برای بازارهای گاوی، خرسی و انقلاب کریپتو

دنیای رمز ارزها در طول دو سال گذشته از عرش تا فرش پایین آمده و پس از رسیدن به سقف تاریخی خود به وضعیت کنونی رسیده است. همه‌ فعالان این حوزه باید بدانند که در بازارهای گاوی و خرسی چطور عمل کنند. آن‌ها باید برای انقلاب کریپتو آماده باشند. اما چگونه؟

0 81

مقاله‌ زیر به قلم تِیلر موناهان موسس و مدیر عامل رابطی آزاد و متن-باز به نام MyCrypto نوشته شده که برای ایجاد تعامل با بلاکچین کاربرد دارد.

من سال ۲۰۱۷ را با انتشار متن زیر به پایان رساندم:

کسانی که دنیا را تغییر می‌دهند همیشه هدفمند به این مسیر نیامده‌اند. تنها کاری که باید کرد این است که همین امروز قدم اول را برداریم، فردا بهتر عمل کنیم، و دست از تلاش نکشیم...هرگز! یک روز به صندلی خود تکیه می‌زنید، از زاویه‌ای جدید به کار خود نگاه می‌کنید و متوجه می‌شوید که همه‌ بالا و پایین‌هایی که تجربه کردید بخشی از مسیر بوده و هنوز صعود اصلی را آغاز نکرده‌اید

اکنون خوب است که بررسی امسال را هم با همان نوشته‌ قبلی شروع کنم و ببینم معنای آن چگونه در رخدادهای سال گذشته متبلور شده است.

اگر کمی به عقب برگردیم، در دسامبر ۲۰۱۷، قیمت بیت کوین به سقف تاریخی ۱۹٫۷۸۳.۰۶ دلار رسید. قیمت اتر به رکورد ۱٫۴۱۷.۳۸ دلار دست یافت. بازی CryptoKitties در سرتاسر شبکه‌ اتریوم طرفداران بسیاری پیدا کرد، هزاران ICO به راه افتاده و صدها استارت‌آپ کار خود را از طریق این سرمایه‌ها شروع کردند.

امروز اوضاع کمی متفاوت شده است. سرمایه‌های رمز ارزی حالا کم کم دارد از بازار خارج می‌شود. بستر فعالیت ICO-هایی که در سال ۲۰۱۷ کار خود را شروع کردند روز به روز تنگ‌تر می‌شود. قیمت بیت کوین حدود ۳۵۰۰ دلار است و قیمت اتر هم به زیر ۱۰۰ دلار رسیده. بازی CryptoKitties فقط ۳۷۸ کاربر فعال روزانه دارد، در حالی که سال گذشته در همین روزها تعداد کاربران روزانه‌ی آن به ۱۵ هزار نفر می‌رسید.

نکته‌ای که فراموش کردم در نوشته‌ی پارسالم به آن اشاره کنم این است که این مسیر همیشه هموار و در جهت سرازیری نیست.

همان طور که ملتم دمیرورز (Meltem Demirors) به زیبایی گفته بود: «فن‌آوری‌هایی که صنایع و بازارها متحول می‌سازند، یک شبه ساخته نمی‌شوند. در این راه پستی و بلندی‌های زیادی وجود دارد.» پر واضح است که این بازار هم دچار چنین شرایطی شده و ما سازنده‌ها باید بیشتر درباره‌ آن حرف بزنیم.

اما سازندگان راجع به قیمت حرف نمی‌زنند

تا جایی که یادم می‌آید، صحبت کردن درباره‌ی قیمت همیشه برای سازنده‌ها تابو به حساب می‌آمد. شرایط بازار نباید بر رفتار یا نحوه‌ی عملکردمان اثر بگذارد. ما سعی می‌کنیم در هایپ‌های صعودی و بحران‌های نزولی درگیر نشویم.

ولی امتناع از صحبت کردن درباره‌ی قیمت به معنای این نیست که می‌توانیم، یا باید، نوسانات بازار را نادیده بگیریم. این اکوسیستم شدیدا مبتنی بر حدس و گمان است و نقشه‌ی راه، مسیر و انتخاب‌های ما به عوامل ریز و درشت اقتصادی بستگی دارد. اگر نپذیرید که شرایط بازار بر کار، شرکت، اقتصاد، و فرهنگ شما اثر می‌گذارد، یعنی عمداً چشمان خود را به روی حقیقت بسته‌اید و این اتفاق در کوتاه و بلند مدت خطرناک است.

۲۰۱۷: هایپ بی‌سابقه

همان طور که در سال ۲۰۱۷ دیدیم، بازار گاوی موجود دچار چنان هایپی شد که در نوع خودش سابقه نداشت، در نتیجه کاربران جدید و بی‌تجربه‌ی بسیاری وارد این فضا شدند. روزانه صدها هزار کاربر جدید به صرافی کوین بیس می‌آمدند. شرکت‌ها نیروهای جدید استخدام کردند تا بتوانند پاسخگوی مشتریان باشند.

کاری که در سال ۲۰۱۷ انجام دادیم ارتجاعی بود. ما اهداف کوتاه مدت را نسبت به اهداف بلند مدت در اولویت قرار دادیم.

آن قدر سرگرم خاموش کردن آتش شده بودیم که فراموش کردیم پروسه‌ها و نقشه‌ی راهمان را درست طراحی کنیم. کسانی را استخدام کردیم که می‌توانستند زیاد کار بکنند و کم بخوابند. مشکلات را با راه‌حل‌های سطحی حل می‌کردیم و به کاربران وعده می‌دادیم که بعداً آن‌ها را رفع خواهیم کرد. صعود جاه‌طلبانه‌ی بازار با فن‌آوری و تجربه‌ای که مشغول منتقل کردن آن بودیم تناسبی نداشت.

۲۰۱۸: مارپیچ سقوط

سال ۲۰۱۸ دنیای کاملا جدیدی بود. تعداد درخواست‌های پشتیبانی با کاهش تعداد کاربران جدید تنزل یافت. سوالات مربوط به ICO بسیار کم شد ولی در عوض شمار سوالات فنی دوباره رو به افزایش رفت.

اعضای تیم من که هنوز تحت تاثیر آدرنالین سال ۲۰۱۷ بودند باید خود را با شرایط جدید وفق می‌دادند یا به پروژه‌های تازه وارد می‌شدند. برخی از آن‌ها به‌کلی این بازار را ترک کردند. استراتژی استخدام و جذب نیرو پیشرفته‌تر شد، و با مؤلفه‌های مناسب‌تری مشخص کردیم که به دنبال چه مهارت‌ها و شخصیت‌هایی هستیم.

رفتار کاربران هم در سال ۲۰۱۸ تغییر کرد.

رفتار کاربران خواه به خاطر مالیات، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)، بازار خرسی یا آگاهی از این مسئله که حوزه‌ کاربرد بلاکچین هنوز محدود است، تغییر کرد و این روزها دیگر شاهد فعالیت چندانی نیستیم. حتی وقتی با استفاده از DappRadar و Dapp.com فضای خارج از سرمایه گذاری و بازار معاملات را بررسی می‌کنیم، می‌توانیم ببینیم که میزان فعالیت‌ها چقدر کم است.

بازار حالا به این پرسش رسیده که چگونه می‌توان غیرمتمرکز بودن را به دنیای خارج از جهان سایفرپانک‌ها برد. این سوال خوبی است که ما سازنده‌ها هم باید از خودمان بپرسیم.

۲۰۱۹: سیلاب خون؟

همان طور که آنتونی پُمپلیانو قبلا گفته بود، هنوز هیچ سیلاب خونی به راه نیفتاده است. این سیلاب در راه است، ولی مسئله فقط به کسانی که سبد سرمایه گذاری‌شان بیشتر از ۱۰۰ درصد ضرر کرده برنمی‌گردد.

این اتفاق به همه‌ی کسانی برمی‌گردد که نتوانستند به درستی پیش‌بینی کنند که این انقلاب چقدر طول می‌کشد. کسانی که به احتمال سقوط بازار یا زمستان طولانی باور نداشتند. عرضه‌های اولیه‌ای که همه‌ی سرمایه‌ی خود را به رمز ارز تبدیل کردند. و همه‌ کسانی که رشد و ارزش را نه با مقیاس سال یا دهه بلکه صرفا با مقیاس ماه در نظر گرفتند.

شرکت‌های مستحکم‌تر می‌توانند با تعدیل نیرو و کم کردن مخارج اضافی‌شان به راه خود ادامه دهند.

ولی شرکت‌های کم تجربه جز پایان دادن به کار خود چاره‌ای ندارند. و مهم‌ترین شرکت‌ها احتمالا همان‌هایی هستند که تا به حال اسمشان را نشنیده‌اید یا هنوز به وجود نیامده‌اند.

۲۰۱۹ و پس از آن

سال‌های پیش رو پتانسیل این را دارد که برای کاربران ارزش واقعی و انقلابی ایجاد کند. منظورم سرمایه‌های کوتاه مدتی نیست که در سال ۲۰۱۷ از طریق ICO جذب شد. این ارزش شدیداً عمیق‌تر، بسیار طولانی‌تر و از منابع نامحتمل‌تر خواهد آمد.

واکنش نشان دادن به کاربران جدید و عکس العمل مناسب در برابر ایده‌های غیرمنطقی بازی کاملا متفاوتی است که با تولید محصولاتی که سعی دارند موانع بازار رمز ارزها را از پیش رو بردارند، فرق می‌کند. برای بقا در این فضا باید تلاش بیشتری انجام شود.

کسانی که ماندگارترین تاثیر را خواهند داشت و بیشترین ارزش را تولید خواهند کرد، همان کسانی هستند که هم در بازارهای گاوی، هم در بازارهای خرسی و هم فراتر از بازار قادر به فعالیت‌اند. آن‌ها می‌توانند غیرمنتظره‌ها را پیش‌بینی کنند، درک و فهم کافی برای آموختن از گذشته را دارند، و قادرند مسائل را به روشی حل کنند که پیش از این ممکن نبوده است.

آن‌ها از تیم‌ها، ابزارها، دانش و جوامع خود نه فقط به منظور ایجاد چیزهای جدید برای نسل بعدی کاربران، بلکه برای جذب خود آن‌ها کمک خواهند گرفت. آن‌ها تولید را نه «روی» بلاکچین بلکه «برای» بلاکچین انجام خواهند داد. آن‌ها راهکارهای بهتری خواهند ساخت که بلاکچین را تجهیز می‌کند.

ایجاد محصولات جدید برای محیط و کاربرانی که از قبل وجود داشته‌اند آسان‌تر است، اما این روش کوته‌بینانه است و در بلند مدت شما را عقب‌تر از بقیه نگه می‌دارد. برای الهام گرفتن به خارج از این فضا نگاه کنید. از شرکت‌های قدیمی که دهه‌ها یا حتی قرن‌ها در این بازار بوده‌اند یاد بگیرید. برای درک انگیزه‌ها و نیازهای کاربران سراسر دنیا وقت بگذارید. تصمیمات خود را بر اساس منطقه‌ای کوچک یا فعالیت‌های موجود در نظر نگیرید. از روی نظرسنجی‌های توئیتری که روزانه به آن‌ها برمی‌خورید، برنامه‌ریزی نکنید.

به آینده بنگرید و آن را پیش‌بینی کنید. از این پس، کار شما واکنش نشان دادن به شرایط فعلی نیست. باید آینده‌بینانه روی چشم‌انداز فردا تمرکز کنید.

جرقه‌ انقلاب

خیلی‌ها هنگام بررسی بازارهای کریپتو در سال ۲۰۱۷ به حباب دات کام اشاره می‌کنند.

هر دو دوره شاهد ۱۰۰۰ درصد بازدهی، حجم بالایی از معاملات، کلاهبرداری‌های بسیار، جذب سرمایه به سوی شرکت‌هایی با عنوان .com یا بلاکچین، و خلق یک‌شبه‌ میلیونرهای زیادی بود.

تکرار تاریخ به معنای تکرار مو به موی وقایع آن نیست، بنابراین به سختی می‌شود فهمید آینده‌ی این انقلاب در نهایت چه خواهد شد. این انقلاب ماهرانه و در عین حال عمیق خواهد بود. چیزی که مشغول ساختنش هستیم در عرض چند ماه یا در طول چرخه‌های هایپ قابل اندازه‌گیری نیست. ما تقریبا داریم همه‌ی صنایع را متحول می‌کنیم و اولین آن‌ها صنعت اقتصاد است.

بلاکچین از زمان انتشار وایت پپیر ساتوشی مسیری طولانی را طی کرده و حداقل همان مقدار راه را باید پشت سر بگذارد تا زندگی ما را متحول کند.

ما دائما باید از عقب به کارمان نگاه کنیم و بتوانیم دیدگاه وسیع‌تری داشته باشیم. چیزی که اینترنت را تغییر داد حباب دات کام نبود، دو سال اخیر هم نمی‌تواند بلاکچین را تغییر دهد. باید به تمام تاریخ اینترنت نگاه کنیم تا ببینیم این شبکه در طول زمان چگونه به تکامل رسیده است. باید ببینیم انقلاب صنعتی چگونه توانست همه‌ی جنبه‌های زندگی ما را متحول کند. باید به یاد بیاوریم که تاثیر رنسانس چطور هنوز بر شیوه‌ی تفکرات ما تاثیر می‌گذارد.

در عین حال، نباید فراموش کنیم که در آینده باید چه راهی را طی کنیم و چه فرصت بزرگی پیش روی ما قرار گرفته است. به خاطر داشته باشید که صعود اصلی هنوز شروع نشده است.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.